VPN tunnel

Kör MacOS och vill köra vpn… men vill inte låsa hela datorn hela vpn tjänsten… till Windows kan man med protonvpn tex välja vilket program som ska ligga bakom vpn…

Kan man likande på macOS? Någon som vet?

Vet att vi snackade lite VPN och ProtonVPN för ett tag sedan över PM och även i lite trådar här på TV.

Har dock ingen lösning på ditt problem. Mest nyfiken vad du tycker om ProtonVPN. Om du är nöjd m.m.

Själv fixade jag en VPN-router med ProtonVPN. Förlorar dock lite fart på det, men skönt att inte behöva ha klient i alla datorer!

1 gillning

Såhär ser det ut på en Asusrouter. Custom firmware dock!

Kill switch och allt. Man kan välja vilken/vilka datorer som ska gå genom VPN-tunnel!

1 gillning

Sjukt nöjd med protonvpn!

Hittade nu expressvpn, dom har split tunneling för Mac… frågan e ju bara hur deras tjänst är…

Pröva att dra iväg ett mail till Proton och fråga om det kommer inom snar framtid till Mac. Till Windows har det ju funnits ett bra tag.

Ja de som e jobbigt är att om nått händer och den klipper linan så låser man ju hela datan… därför jag vill ha split tunneling

Det bästa är ju om man klipper linan dock. Men förstår vad du menar. Men utan kill switch aktiverad så händer ju dock inget. Du kör skarpt IP ut bara. Bror ju lite på vad man pillar med! Kan ju vara rätt så illa :wink:

Ja de e vid dom illa sakerna man tänker :rofl:

Det lilla jag kört ExpressVPN har det funkat bra. Bara använt det utomlands. Hela familjen kör det när vi är ute och reser.

1 gillning

Härligt att höra! Har du testat split tunneling?

Nix. :man_shrugging:

1 gillning

Tack!

Skapa ett skript som sätter routing reglerna?. Simple enough :slight_smile:

Hur menar du nu?

Du gör ändringar i din lokala routing tabel vilken väg trafiken ska gå

Vill du tex nå netflix genom tunneln men allt annat utanför så skapar du sådana routes som pekar mot netflix CDN

Här kan du få 3 månader gratis om du signar upp på ett år.

Vill att vpn ska peka endast emot torrent klient… övriga datorn ska funka som vanligt…

Då får du titta in i policy based routing…

Tror @Sevis har en AmpliFi HD. Vettifan om man har sådant där. Har dock ingen själv.

Jag ställer mig mer frågan, varför är det så viktigt att separera trafiken? Varför kan inte all utgående trafik gå via VPN-anslutningen?

1 gillning