VPN-fråga

Jag jobbar inom en kommun och behöver för endel (enkla) arbetsmoment använda VPN när jag jobbar hemifrån (två dagar i veckan) mot kommunens system.

Jag kan bara få VPN-klient installerad på min jobbdator som jag helst inte vill ta med mig hem, eftersom jag gör allt annat jobbrelaterat på min Mac och Office.

Finns det någon möjlighet att utan kommunens IT involvering kunna köra VPN mot kommunen med en VPN-klient som jag själv skaffar? Om jag låter kommunen installera klienten på min jobbdator, kan jag hämta inställningar från den och föra över i min privata VPN-klient för att kunna köra mot kommunens system med min mac?

Den frågan kan du nog bara ställa till kommunens IT-avdelning, vilken privat utrustning de vill ha in i sitt system med de risker som det medför. Min uppfattning är att kommunerna blivit mer restriktiva sedan det uppmärksammades att flera kommuner hackades 2022, bland annat Kalix, Borgholm och Mörbylånga kommuner.
Ibland så ges fritidspolitiker tillträde till intranät och web-applikationer med privat utrustning men inte lagringsmappar eller programvara som ska köras lokalt på datorn för då måste det med stor sannolikhet ske på en dator administrerad av kommunen.
Är det likande information som du behöver komma åt så kanske du kan få nå den på liknande sätt.

2 gillningar

Beror som @Pdov säger på kommunens IT avdelning. Jag jobbar med ett gäng kunder med olika VPN anslutningar. Mitt företags "vanliga" dator har en VPN anslutning till företaget, sedan behöver jag en separat dator för ett gäng kunder där jag har andra VPN klienter. Ibland kan VPN klienten vara låst till en specifik MAC adress tillexempel, då går det inte att flytta den om inte IT avdelningen går in och godkänner det.

Men ett alternativ skulle väl kunna vara att köra någon form av remoteverktyg (alltså typ Teamviewer eller liknande från din hemmadator till din jobbdator) om nu kommunens IT tillåter sådant. Annars bör du ju kunna komma åt hela M365 sviten i molnet, alltså via portal.microsoft.com, där bör du kunna komma åt typ Teams/OneDrive/Outlook/OneNote mfl. vilket man brukar komma ganska långt med i många fall.

Ja, jag kommer åt allt i Office365 hemifrån. Min OneDrive mappas upp i Findern och allt i Office kommer jag åt hemifrån som om jag vore på jobbet.
För vissa administrativa uppgifter krävs att man är på kommunens nätverk.

Jag kommer inte rota i det. Vissa uppgifter - som arbetstid - kan göras i app på mobilen - utan VPN. Det får bli så. Tack för feedback.

3 gillningar