Volvo rullar ut första bilarna med maxhastighet på 180 km/h

Från sajten:
image

Om två veckor rullar Volvos första bilar som har en maxhastighet på 180 km/h ut från fabriken.

Det är i ett ytterligare steg att öka säkerheten på vägarna som Volvo nu väljer att sätta en maxhastighet på sina bilar som säljs. 180 km/h är gränsen som är satt från fabrik men med den här utrullningen så kommer även en smart bilnyckel, Care Key, att lanserat där det kommer vara möjligt att låna ut bilen och då sätta ännu lägre hastighetsbegränsning på bilen. Detta kan vara användbart om man ska låna ut bilen, exempelvis till någon i familjen som tenderar till att överskatta sin egen körförmåga.

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten, säger Malin Ekholm, chef för Volvo Cars Safety Centre.

– Vår hastighetsbegränsande teknik, och dialogen som den har initierat, passar in i det sättet att tänka. Toppfartsbegränsningen och Care Key hjälper människor att reflektera över och förstå att fortkörning är farligt, samtidigt som det ger en extra trygghet och stödjer bättre förarbeteende.

The refreshed Volvo S90 Recharge T8 plug-in hybrid in Platinum Grey

Problemet med fortkörning är att bilens inbyggda säkerhetsteknik och smart utformade infrastruktur vid körning över vissa hastigheter inte längre är tillräckligt för att undvika allvarliga skador och dödsfall om olyckan skulle vara framme. De flesta länder i Västvärlden har hastighetsbegränsningar, men fortkörning är ändå vanligt förekommande och en av de vanligaste orsakerna till dödsfall i trafiken. Miljontals människor får fortfarande fortkörningsböter varje år.

Malin Ekholm, head of the Volvo Cars Safety Centre

Malin Ekholm, head of the Volvo Cars Safety Centre

Källa: Volvo

3 gillningar

För min del är det helt okej. Med lite tur så minskar det intresset bland tjuvar och en lägre försäkring ?

Man borde sänka till 130 max. Man får väl inte köra så fort i Sverige? Kanske i andra länder är det högre hastighet?

2 gillningar

Finns väl ingen hastighetsgräns på autobahn ännu, även om 130 km/h brukar vara den rekommenderade hastigheten.

(Och ja, en hel del svenskar tar bilen ner genom Tyskland.)

1 gillning

Jag körde en gång 180 på tyska motorväg. Man var nästa så illa tvungen att följa tempot.

Stora delar av Autobahn har hastighetsgrönser.

1 gillning

Det är kanske tur att jag inte äger någon bil.

Jamen, det räcker ju till inne i stan iaf…

Ja verkligen. :rofl:

Där dog försäljningen i Tyskland

Tyskarna älskar Sverige, de skulle köpa Saab 99 om den fortfarande såldes

Ja fast Volvo är väl inte så svenskt längre…

Det struntar tyskarna i, älgarna är inte heller svenska :wink:

1 gillning

I en film som heter Ove är jag grannen (vi kan väl glömma stroken för stunden), ingen jävla Saab!

1 gillning