Igår kväll visade Volvo upp en smygtitt, med betoning på smygtitt av deras kommande ES90 som verkar bli en större och lyxigare sedan som självklart även rullar på el.
I videon som ni kan se ovan ser vi inte mycket mer än bilens karosslinje men det har tidigare ryktats om att den ska ha ett batteri på 111 kWh och en räckvidd på över 60 mil. Är planen att slå till och försöka fickparkera i stan så kan det bli en utmaning då ryktena även säger att den kommer vara 4,99 meter lång och ha en hjulbas på 3,1 meter. Så det verkar som att Volvo har siktet på att släppa en större och framförallt lyxigare sedan som skulle kunna konkurrera med bland annat Mercedes kärror i samma klass.
ES90 förväntas visas upp i mars 2025 och vad prislappen kommer landa på återstår att se.
Volvos nästa elbil presenteras onsdagen den 5 mars – vi vet att det blir en efterföljare till sedanen Volvo S90 och det nya namnet blir Volvo ES90.
Bolaget har sedan tidigare skickat ut kontur på hur bilen skall se ut men nu kan vi eventuellt fått se den faktiska designen. Enligt ett foruminlägg skall Volvo Belgien råkat lägga ut ett foto på bilen – och det är den vi ser ovan.
Det som både talar för och emot att det är den verkliga designen är att den ser ut precis så som vi tror en elektrifierad S90 skulle se ut. Den är nämligen mycket lik Volvo Concept Coupé vars design sedan lånades ut till Polestar 1. Polestars första bil och den enda laddhybrid som de släppte.
Men just därför är det relativt lätt att landa i denna designen för någon duktig renderare och lite Volvo-koll. Baken är också lite väl kort – men samtidigt är det så även på den faktiska glimten som Volvo skickat ut.
Glimtbild av Volvo ES90 signerat Volvo Cars
Volvo ES90 kommer ha ett batteri på 106 kWh och laddas 10 till 80 procent på 20 minuter (Enbart på 800-voltsladdare).
Så kom dagen då Volvo visade upp den elektrifierade ersättaren till Volvo S90 – kanske också V90. För trots att Volvo med en dåres envishet hävdat att det är en sedan som skulle visas upp så är det en halvkombi – det är alltså inte bara ett litet brevlådeinkast där bak utan vi öppnar upp hela den sluttande bakdelen.
Mycket bra – men det kan också betyda att det inte blir någon helkombi framöver överhuvudtaget – även om det vore mycket konstigt med tanke på den svenska och tyska marknaden.
Designen känns igen från EX30 och EX90 – Volvos två senaste elbilar. Tekniken delas med EX90 och även den interiöra designen. Precis som EX90 är det inte heller så många val vi kan göra. Här i Sverige är det Ultra-paketet som gäller – sedan är det frågan om vi vill ha den bakhjulsdrivna varianten med det ”lilla” batteriet på 91 kWh eller fyrhjulsdriven variant med större batteri på 106 kWh – slutligen kan vi välja högre effekt på motorerna genom att klicka i Performance.
Priserna börjar på 929 000 kronor för den bakhjulsdrivna varianten 988 000 kronor för fyrhjulsdrivna och 1 052 000 kr för Performance.
Motoreffekten blir då 245 kW (6,9 sek), 330 kW (5,5 sek) respektive 500 kW (4.0 sek) och WLTP-räckvidden landar på 650 km för lilla batteriet respektive 700 km för det större. Vi laddar 10-80 procent på 20 minuter om vi hittar till en laddare med 350 kW kW. Till skillnad mot Volvo EX90 kommer inte ES90 hantera Tesla-laddare så bra då spänningen i dem inte räcker till.
Med sina fem meter och en hjulbas på 3,1 meter lär ES90 ha rekordstort interiörsutrymme för passagerarna i baksätet och är därmed så nära den där S100-limousinen som aldrig kom från Volvo.
I och med att vi bara kan välja Ultra-utrustningen får vi i princip allt – däremot får vi lägga till Pilot Assist-paket om vi vill ha styrassistans på bilen – det kostar runt 26 000 kr. I kan också köpa till fetare ljud för runt 35 000 kr
Bagagutrymmet sväljer 424 liter. 733 liter om vi fäller sätena. Frunken tar 22 liter. Dragvikten är 1,6 ton respektive 2 ton beroende på om vi väljer den bakhjulsdrivna eller fyrhjulsdrivna.
ES90 tillverkas i Kina och är primärt för den kinesiska marknaden enligt Volvo – det finns dock inget som säger att den inte kan bli en storsäljare även här i Sverige – förutom priset då. Huruvida Volvo tror att vi är beredda att betala så mycket för en halvkombi med Volvo-logga fram eller om de höga Kina-tullarna ställer till det är dock okänt – kanske en kombination.
Volvo Cars har sedan 2023 erbjudit interiörer utan läder i sina fordon, med lanseringen av den helelektriska crossovern Volvo C40 Recharge. Denna strategi var en del av företagets hållbarhetsinitiativ för att minska användningen av animaliska produkter.
“Företagets utveckling mot läderfria interiörer drivs även av en oro över de negativa miljöeffekterna av boskapsuppfödning, inklusive avskogning. Boskap beräknas stå för cirka 14 % av de globala utsläppen av växthusgaser från mänsklig aktivitet, där boskapsuppfödning står för merparten av utsläppen.” – Volvo Cars.
Två år senare var det slut med den djurfria hållningen – i och med lanseringen av Volvo ES90 är läder åter igen ett alternativ. Nu heter det i stället:
”Det är grundat på feedback från våra kunder.
Genom att erbjuda både naturliga materialval (inklusive läder- och ullblandning) och andra alternativ som till exempel Nordico, strävar vi efter att ge dem den bästa, personliga upplevelsen i våra senaste bilar. Vi har samarbetat nära med våra leverantörer kring ansvarsfulla inköp och siktar på att driva våra ansvarsfulla inköp ännu längre för ES90 och våra kommande elbilar med våra stränga krav på hållbarhet, spårbarhet och djurskydd.”
Volvo ES90 är en elektrifierad halvkombi, byggd på samma plattform som Volvo EX90 och Polestar 3. Räckvidden är upp till 700 kilometer enligt WLTP-körcykeln och ladda gör den upp till 350 kW. Priserna i Sverige startar på 929 000 kronor.