Den 27 januari startade Volkswagen sin kampanj, Drive Electric – Drive ID.3. i Tyskland.
Leasingpriset för den kompakta elbilen och instegsmodellen ID.3 sattes till 249 euro per månad, medan specialmodellen ID.3 Pro S “Goal“ – med ett 77 kWh-batteri och mer utrustning – kunde leasas för 319 euro. Båda modellerna erbjöds därmed till ett lägre pris än den bensindrivna VW Golf Style, vars leasingkostnad ligger på 334 euro per månad.
Kampanjen blev en succé för Volkswagen
Redan den 6 februari slutade vissa återförsäljare att ta emot fler beställningar, trots att kampanjen var planerad att pågå till den 10 februari. Troligtvis gjordes detta för att påskynda ingåendet av kontrakt med nya kunder. I Wolfsburg beskriver Volkswagen kampanjen som en fullständig succé. En talesperson från företaget säger att de har träffat den optimala punkten med sina åtgärder, vilket har lett till utmärkt försäljning. Framgången beror sannolikt på en prissänkning på 3 000 euro från förra året samt en e-köpbonus på 3 570 euro. Samma köpbonus gäller även för ID.7, som verkar ha fått ett starkt beställningsunderlag och till och med överträffat efterfrågan på trotjänaren VW Passat.
Volkswagens talesperson avslutar med att konstatera: “Allt handlar bara om pris.”
Då är de väl rökta? Om allt handlar om pris lär de inte klara konkurrensen från typ Kina? Nu menar de nog hitta rätt priststio. Typ pris, kvalitet, prestanda och varumärkeskänsla. Eller?
Det har visat sig vara väldigt svårt för de kinesiska utmanarna att hitta rätt prispunkt – visserligen har det prånglats ut mycket billiga bilar på privatleasingkampanjer men nu står de där och Hedin som garanterat rästvärdet blödet hundratals miljoner – bland annat på grund av att bilarna helt enkelt underprisades – samtidigt som de är rätt oattraktiva på flera sätt så de kan inte säljas för mer. Mönstret går igen över hela Europa.
De kinesiska tillverkare som satsat på lite mer kvalité och teknik och därmed högre priser har också haft problem att nå upp i volym.
Så 2024 har visat att europeiska bilkonsumenter helst köper europeiska bilar ihop med japanska (fossilt) och koreanska. Medan amerikanska (primärt Tesla) och kinesiska tillverkare har fått se enorma utmaningar.
Primärt Volkswagen har visat sig vara den där struliga familjemedlemmen man bara älskar att prata illa om men när det väl hettar till och du behöver trygghet ja då är det den man går till först.
Krisen för europeiska biltillverkare är inte i Europa – den är i Kina där man tappar enormt. Men det är inte konstigt – det är klart att kineser hellre köper inhemska märken på samma sätt som vi gör själva.
Intressant. Min tanke är eller var att produktionskostnaderna är lägre i Kina så allt annat lika får europeiska biltillverkare problem om allt handlar om pris.
Fast den stora skillnaden är väl att tidigare så köpte kineser gärna europeiskt men i takt med att deras egna bilar blivit bättre så har intresset för inhemska bilar ökat?