Volkswagen stakar ut framtiden för sina elbilar

Från sajten:

Volkswagen har idag skickat ut pressmeddelandet med stort F – F som i framtid och den är tydligt elektrifierad.

För även om det är en självklarhet för den som bara har en uns förståelse för framtiden är det inte helt oproblematiskt att vara så tydlig.

Volkswagen har fått klä skott för den minskade bilförsäljningen på europeisk mark och för de europeiska märkenas kraftigt minskade försäljning i Kina – många vill få det att det är elbilarnas fel.

Men utan elbilarna hade krisen varit betydligt värre. Volkswagens MEB-baserade (Modularer E-Antriebs-Baukasten) bilar är dominerande. Slår vi samma alla modeller som byggs på den i form av Skoda Enyaq, Cupra Born, Audi Q4, ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 och ID.Buzz så har vi en enorm framgång – både i Europa och i Sverige.

Första bilden på ID.1

Bortsett från ID.3 saknas emellertid småbilarna – men nu är det dags. Att det skall komma en billigare ID.2 för 25 000 euro har vi vetat länge. Men det slutar inte där. Genom en ännu mindre bil skall priset pressas ner till 20 000 euro. Modellnamnet avslöjas inte men ID.EVERY1 är registrerat – så ID.1

Därefter är det dags för den heliga gralen – att elektrifiera Golf. (Och T-Roc). För även om den redan funnits som ren el tidigare så var det mer av en övning inför framtiden. Nu är det dags på riktigt. Men vilket år det sker förtäljer inte historien.

Det enda vi vet är att ID.2 visas upp under 2025 och lanseras 2026. Lite i senaste laget särskilt med tanke på att Renault får ut sin elektrifierade Renault 5 redan nu i vår. Priset på 25 000 euro kommer knappast återspeglas i några 250 000 kronor. Dels är det sparsmak instegsmodell och dels har vi högre moms i Sverige och fortsatt svajig valuta.

2 gillningar

Jag tycker att VW borde satsa på lite mer prestandaversioner av sina elbilar. Typ GTI och R. Tänk exempelvis en Scirocco R med 300+kW motor, hade kunnat bli riktigt kul. Där har VW en bit kvar till konkurrenterna.

Hade varit kul, men tror marknaden för ungdomar som dig är rätt så liten. :wink:

1 gillning

Säger som @katho att marknaden är för liten för dessa bilar. De kan finnas på toppen när de har volymbilar som betalar respektive modells kostnader.

Jag tror att marknaden verkligen skulle behöva vanliga bilar. Lite som ID7 fast lite mindre(och lite billigare).

Jag vet att en av de artiklar som fick mig att fastna för elbilar beskrev de framtida elbilarna som en Golf i yttermåtten och en Passat i innermåtten. Tänk om det kommer en Golf kombi som ligger nära den beskrivningen. Gärna med prio på bra pris istället för hk. Det skulle bli en storsäljare.

Likaså de riktigt små och billiga elbilarna. Inte för att marknaden är jättestor i Sverige men ute i Europa köper ju många betydligt mindre bilar.

2 gillningar

Fast vill vi verkligen ha elbilar med prestanda som en dieselpassat? Det känns ju som det finns tillräckligt mycket budgetvarianter. Sen att budgetvarianterna behöver komma ner i pris är en annan fråga. Sen fattar jag absolut att inte alla är intresserade av elbilar som har 3-4 sekunder 0-100. Men för att komma ner i pris, spelar det ju inte så stor roll hur mycket effekt man har, snarare är det batteriet som avgör priset.

Precis som @katho och @xms67 skriver så är marknaden annorlunda nu.

Se bara på VW Sirocco som var en helt egen modell från början men sedan blev en Golf GTI variant

Jag tror trots allt att vi är få som är beredda att betala ”extra” för prestanda. I mitt IRL-liv är det absolut vanligaste att köpa en begagnad mellanklassbil och sedan köra den i 4-6 år. De flesta har inte ekonomi och inte heller intresse för att betala för prestanda.

De som är bilintresserade och har lite roliga bilar efter de skaffat barn har alla relativt hög lön.

Sedan sätter du väl fingret på den svaga punkten, batteripriserna gör att det är svårt för andra än Kineserna att få ned priset på den typ av bilar jag tänker mig.

1 gillning

Kan ju vara en del av varumärkesbyggandet att ha en snabb och dyr modell som inte många köper, men som gör att modellserien känns lite mindre "gubbig" på totalen. Tesla fick ju mycket gratisreklam för sin galna acceleration när det begav sig.

Det är lite vad jag menar att man kan hålla sig med en spjutspets, men den måste betala av volymbilarna. Du kan ha en Volvo 850 T5 men bara om Volvo 850 GL(eller vad de hette) betalar kalaset.

Tesla var väl lite annorlunda då det handlade om att inte bara slå sig in på marknaden utan att också definiera den. På ett sätt lider vi dock av det ännu då vi nu ser rena prestandamonster på ganska många villatomter. Det är ju faktiskt helt galet vad en radhusfarsa sitter med för antal hästar nuförtiden.

2 gillningar

Ja, förr var 200+ hästar i en vanlig Svensson bil närmast en utopi. Nu blir man nästintill chockad om en elbil har 200 hästar eller mindre. Jag funderar på hur långt det här ska gå innan måttet är rågat, om säg 10 år, kommer vi alla köra i bilar med effekt som en Tesla Model S Plaid?

Från sajten:
image

Volkswagen har inte ens hunnit lansera sin kommande elektrifierade småbil i form av ID.2 innan det är dags att presentera en ännu mindre elbil – ID.1.

Först ut är dock konceptbilen för ID.1 som får namnet ID.Every1. Storleksmässigt handlar det om en efterföljare till Volkswagen Up! som inte längre säljs i Sverige. Dock är ID.Every1 något längre med sina 3,88 meter (ID.2 hamnar på 4,05 meter).

ID.Every1

Till skillnad mot nuvarande elbilar från Volkswagen kommer ID.1 vara framhjulsdriven. Detta delar den med ID.2 och andra kommande småbilar från Volkswagen-koncernen – primärt Skoda och Cupra.

En motor på 70 kW kommer driva fram bilarna men vi kan anta att det kommer starka varianter också – räckvidden blir upp emot 25 mil enligt WLTP.

Priset är satt att börja på 20 000 euro men för svensk del kommer vi troligen få både mer utrustning och dessutom har vi högre moms så räkna med närmare 300 000 kronor än 200 000 kronor.

ID.Every1 Precis som ID.2 markerar ID.Every1 ett nytt lite roligare men också något lyxigare designspråk – både ute och inne än vad Volkswagen har på sina elbilar idag.

Lanseringsdatum för den färdiga ID.1-bilen är ej ännu känt.

Galleri

1 gillning