Volkswagen ID.Polo – revanschen som kan förändra den elektrifierade småbilsklassen

Polo GTI har väl aldrig handlat om motorstyrka och blixtrande 0-100-tider?

4 gillningar

Den ska ju vara lite vassare än en vanlig polo dock.
Sen är det lite olyckligt att man väljer att kalla en elbil för GTI, eftersom det står för Grand Touring Injection. Finns ju inte så mycket bränsleinsprutning i en elbil, men jag fattar grejen. Jag vet att det inte är en Golf R vi pratar om här, men när den är långsammare än en motsvarande fossilbil, blir det lite konstigt.

Ungefär som med Porsche Taycan Turbo. GTI är ju lättare att efterhandskonstruera att I står för något annat på en elbil.

Förhoppningsvis har ID Polo GTI köregenskaper som gör att 0-100 inte är så relevant i praktiken. Annars har VW misslyckats. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vilken är den motsvarande fossilbilen här? Fossilversionen av Polo gör 0-100 på typ 10 selunder :slight_smile:

Just MG tror jag man kommer klara sig ifrån. Tyckte leasingpriset på MG var rätt högt, tror Polo kommer kunna få bättre. De bör vara mer oroliga för Skoda tror jag, där verkar man ha en annan prisstrategi!

Jag tycker att 0-100 är ganska ointressant. Någon sekund hit eller dit spelar ingen roll i vardagen. Full gas acceleration från stillastående är inte så ofta förekommande vid normal bilkörning.

4 gillningar

Tänker på vanliga bensinvarianten av Polo GTI.

Egentligen mer intressant med 50-150, det använder jag i vardagen. Har märkt på senaste tiden att jag blivit betydligt tyngre på högerfoten, skulle skjutsa en polare till söder om Södertälje häromveckan, kom på mig själv att ligga och cruisa i 180, det var bara att släppa av och sätta in farthållaren på 125.

Blir ju så lätt att köra fort när man har 400+ hästar under högerfoten, alldeles för kul med snabba accelerationer etc.

Jag skulle nog hävda att 50-150 inte heller är vardagsacceleration :slight_smile:

Jag förstår lockelsen och håller inte alltid själv fartbegränsningen- just därför är jag road av att vi så ofta fokuserar på egenskaper som inte är möjliga att använda på ett lagligt sätt i Sverige.

Jag vet inte exakt vilka accelerationssiffor som min 3008 GT 4!Hybrid har men de räcker för att göra säkra omkörningar, vilket jag uppskattar (och risken finns att jag överskrider fartbegränsningen under omkörningen)

Over and out.

1 gillning

Håller fortfarande min Honda med 140 hk, obefintligt vridmoment och sexväxlad manuell låda som den roligaste bil jag haft. Trots att den gjorde 0-100 på typ 8,5 sekund. Känsla i styrning och växellåda och hur man kunde kasta den mellan kurvor på en smal väg och helt utan säkerhetssystem som började blinka och pipa när man genade i kurvor. Min nuvarande elbil väger väl typ ett ton mer och det är svårt att trolla bort, även om effekt, vrid och acceleration så klart är sjukt mycket bättre.

Möjligen kan det vara ett visst romantiskt skimmer så här 15-20 år senare. :sweat_smile:

4 gillningar

Den roligaste bil jag kört är en Peugeot 205 GTI. Första aktiva kurvan höll jag på att köra i diket då den styrde så mycket och så direkt att nosen helt plötsligt var klart riktad åt diket..:sweat_smile: Var ute och provkörde en som var till salu men det blev ingen affär vilket jag ångrar så här i efterhand. En kompis pappa hade en som vi fick låna ibland och det var en sjukt kul bil. Jag tror den hade 105 hk och gjorde 0-100 på lite under 10 sek.

3 gillningar

Jag hade en 206 gti i ungdomens dagar och den var så otroligt pigg och kul att köra. Kul att den fanns kvar på Garaget:

1 gillning

Låter som mina MX-5:or :slight_smile:

1 gillning

Perfekt med bilar som man kan ha kul i utan att riskera körkortet. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag hade en 205 GTI -89 122 hk. En vinter så frös oljan :flushed_face:
Kul men samtidigt sämsta skitbil jag någonsin ägt.

1 gillning

Haha, kan tänka mig att det inte var den stabilaste bilen att äga..:sweat_smile:

1 gillning