Volkswagen ID.5 lanseras nu i vår och det är en bil som inte skiljer sig nämnvärt från ID.4 – förutom bakluckan.
Utöver att ID.5 är coupé medan ID.4 är det närmaste vi kommer en eldriven herrgårdsvagn här i landet så ligger skillnaden även i vilket paket som följer med i grunden. Och med det även priset.
Privatleasingpris ID.5
• ID.5 Pro Performance: från 5 495 kr/mån
• ID.5 GTX: från 6 295 kr/mån
Inget fan av proportionerna, den ser lite klumpig ut när midjelinjen är så hög. Klumpigt passar dåligt om man försöker kombinationera det med lite mer slanka coupeambitioner.
Gillar den, men tycker även om ID.4. Och man måste väl se bilarna samtidigt för att tänka på skillnaden?
Har för övrigt tänkt på en sak när jag numera försöker följa elbilsmarknaden. Jag tycker användningen av utrymme är lite konstigt. Det verkar som att de flesta tillverkare prioriterar att använda det utrymme som skapas extra i en elbil i kupén, inte minst i baksätet. Jag skulle vilja ha haft det mycket mer i bagageutrymmet.
Men, Sverige är ju extrema vad gäller kombibilar. Det måste ju tyda på att vi tänker annorlunda. I andra länder är det kupén som avgör medan vi älskar stort bagage. Det gör att det kan bli segt med bilar som görs så som jag vill ha dem. Särskilt om nu marknaden vänjer sig vid dessa kupéutrymmen, då kommer ju de att behållas(minst) i de bilar som får större bagage. Och blir de stora och dyra.