Om man har sneglat på nya folkabussarna ID. Buzz och ID. Buzz Cargo och väntat på exakt hur mycket man måste lätta på lädret för att få en är väntan nu över.
ID. Buzz, som är versionen för persontransport, kostar från 625 000 kronor (inklusive moms). Då ingår utrustning som multifunktionsratt, regnsensor, Buzz Box mittkonsol och Bluetooth Comfort.
ID. Buzz Cargo är som namnet antyder transportbilsversionen. Den betingar ett pris på 489 000 kronor (exklusive moms). Som standard ingår exempelvis lackerade stötfångare, sidohängda plåtklädda bakdörrar, App Connect och trägolv med lastskenor.
Säkerligen går det att lägga på olika paket och utrustning utöver detta så att bilarna kan bli betydligt dyrare än så.
Volkswagen Transportbilar har ett formulär på sin hemsida där man redan nu kan anmäla sitt intresse för bilen. Annars kommer man kunna reservera sitt exemplar hos sin Volkswagenhandlare inom en till två månader. Vill man se den i verkligheten innan man slår till så kommer de att finnas tillgängliga ungefär samtidigt.
Volkswagen har haft premiärvisning för den nya, längre versionen av ID. Buzz i Los Angeles.
Den europeiska premiären kommer att äga rum på VW Bus Festival i Hannover som hålls 23-25 juni. Nya ID. Buzz har en längd på nästan fem meter och med tre sätesrader har den plats för upp till sju personer och ett bagage på 306 liter. Den har även ett nytt och större batteri på 86 kWh men Volkswagen har inte avslöjat uppgifter om räckvidd ännu.
Den kommer att vara utrustad med en 210 kW elmotor (286 hk) och det kommer även finnas en fyrhjulsdriven GTX-version med en effekt på 250 kW (339 hk). ID. Buzz kommer med en Head-up-Display, ett avancerat infotainmentsystem och möjligheten att fjärrparkera bilen med en smartphone.
Den har även ett panoramaglastak med ”Smart Glass” som gör att du kan skifta mellan transparent och dimmigt med ett svep på displayen. Volkswagen ID. Buzz kommer finnas i flera olika konfigurationer med fem, sex eller sju sittplatser. Nya ID. Buzz börjar levereras i USA senare i år och i Europa strax därpå.
men så ja !! som de sagt innan , som de skulle vara från början ! nu e den med i matchen igen , dock är ja så jävla nöjd med min v90cc 2019 så den får gå 2 år till e planen , men sen så ”kanske” de kan bli en sån
Volkswagens elektrifierade folkabuss ID. Buzz blir fyrhjulsdriven – dessutom kommer det i samband med att den blir längre.
ID. Buzz GTX kommer i två versioner – den normalstora 5-sitsiga varianten samt en längre 7-sitsig variant. Den så kallade 7-sitsiga varianten kan även vara 6-sitsig – detta genom att andra traditionella stolsraden för tre personer kan bytas ut mot två större säten för två personer.
Båda GTX-varianterna har en kombinerad effekt på 250 kW fördelat på 80 kW fram och 210 kW bak. Motorerna har alltså högre kombinerad individuell effekt än vad batteriet kan ge dem – men det är sällan två motorer går på högvarv och i stället används motorernas individuella högre effekt att kompensera för varandra beroende på behovet för stunden.
Den 7-sitsiga längre varianten får ett batteri på 86 kWh medan den kortare behåller det traditionella Volkswagen-batteriet på 77 kWh.
När det kommer till dragvikt vinner minstingen med hela 1800 kg möjligt pådrag. 7-sitsiga klarar 1600 kg – detta baseras på tyska siffror och traditionellt har vi lite andra krav här så dessa siffror är inte skrivna i sten.
ID Buzz GTX bjuder även få en rad nya tvådelade färger inklusive ”Cherry red ” och silver så som på videon ovan. Men även i helröd är ID. Buzz GTX rätt läcker.
Lansering till sommaren och då får vi också reda på priset.