Vilsen i det smarta hemmet

Kör i dag homey och sen över till homekit. Vi kör med apples ekosystem i familjen. Men blir inte riktigt nöjd. Vet inte varför. Hittar heller ingen bra ringklocka som fungerar bra.

Jag är vilsen.

Gillar inte riktigt Google, men gillar deras Nest hello, och Google hub ser Nice ut. Inget av dom jag äger.

Ser att många kör med home assistant som ser Nice ut, men nu har jag ju homey som är enkel.

Jag vet inte riktigt vad jag vill, men älskar det smarta hemmet.

Än så länge är det ju lite stenålder men med Matter kommer det mesta knytas ihop även om det kommer ta några år.

Okej, men med matter, ska jag kunna använda en Google hub till homekit då eller vad?

Och kommer homey vara världens när matter kommer?

Njea, men med Matter kommer du kunna använda samma enheter till HomeKit liksom Google Nest Hub.

Idag är fördelen med HomeKit det trevliga gränssnittet och möjligheterna till kraftfulla scenarier men nackdelen är att så få enheter stödjer HomeKit (Även om det delvis går att komma runt med Homey och HomeBridge). En stor nackdel är att Siri inte finns på Svenska för HomePod.

Fördelen med Google Home är ju alla enheter som stöds samt att Google Assistant (dvs röstassistenten) är så utbrett. Nackdelen är att de inte finns något bra överskådligt gränssnitt att trycka på förutom Google Nest Hub-enheterna men de är rätt långsamma och ointuitiva.

Med Matter kommer vi förhoppningsvis kunna använda Apples gränssnitt i Hem-appen samtidigt som vi röststyr med Google Assistant.

1 gillning

Jag är fortfarande vilsen :rofl: jag älskar ju Apple och vill vara kvar i homekit tex. Men jag vet inte …

Ja det vore ju drömmen.
Men, kommer man fortfarande behöva ha homey tex som knyter ihop allt typ?

Kommer zigbee uppdateras och bli matter sen?

Så om man ska köpa nya saker nu innan matter så när man köpa zigbee saker ?

Eller vilket protokoll är mest framtidssäkert som blir matter?

https://bubblan.teknikveckan.se/search?context=topic&context_id=11928&q=Matter&skip_context=true

Lär dig home assistant.
Homey är en skit pryl imho.

Ja, HA tar tid att lära sig men det överväger allt annatom man har tid och vill lära siglm smarta hem

1 gillning

Har en PI med PoE hatt. Men behöver ju köpa zigbee, zwave, Wi-Fi? , bluetooth osv för det ska kunna prata med allt

Kan man använda både Google hub/mini och HomePod mini i HA?

Och kommer HA vara något att ha även när matter kommer ?

Du kan ju köra allt via dina hubbar. Då kör du dina hubbar och lägger till dom till HA. Men rekommenderar att köpa typ conbee för zigbee. Jag kör inte zwave så det finns säkert andra som har tips om det.

Homey är en produkt för END users som hoppas att allt fungerar direkt. HA är för users som förstår och vet vad de vill göra. Det går att lära sig men du behöver lägga lite tid på det, och gärna vara intresserad.

Edit: ja matter kommer stödjas med HA om du har rätt saker.

1 gillning

Kapar tråden med en fråga kring strömbrytare. Tänker köpa mig en taklampa som har G9 sockel, vilket jag förstår inte finns smarta lampor i just det formatet.

Finns det något idag som:
• inte kräver en hub (stöd för Thread är ett plus)
• stöd för Homekit och Google Assistant

Eve har en som ser trevlig ut, men den verkar i dagsläget sakna stöd för Google Assistant/Home.

En liten smart skärm i köket tycker jag är supertrevligt och användbart. Smidigt kunna se timers direkt, se på nyheterna när man äter frukost och lite Youtube som sällskap när man grejjar.

HA tycker jag bara är för de som vill sätta igång kaffebryggaren samtidigt som när man kommer hem och öppnar brevlådan på vardagar ojämna veckor på hösten om det inte regnar och ingen annan över 15 år i familjen befinner sig på övervåningen med TVn på. :grinning:

Så nu har jag beställt en Conbee II, nu behöver jag bestämma mig om jag ska fortsätta med Homekit eller gå till Home Assistant i stället.
Allt kommer att köras i en Raspberry Pi 3B+ eller möjligen i min 4B+ (8GB) som fått färre uppgifter då Unifi-controllern flyttade till en Dream Router.

Just nu har jag en Apple Homepod Mini för röststyrning och Homekit-controllern i en ATV4+ (den med nya fjärren).
Prylarna jag har är några få lampor från Philips, tryckknappar (remotes) från Philips och Ikea och några blandade smart uttag, också Philips och Ikea.

Jag antar att jag för att få röststyrning med Home Assistant behöver använda något annat än Siri, exempelvis min Google Mini.

Känns som att det enkla spåret är att gå vidare med Homekit och ladda upp en Homebridge-Hue och något mer.

Några tankar om detta hos er?

I förlängningen vill jag bli av med andra gateways, one gateway to rule them all är målet.

Bra försök, men jag tror inte det!

Jag kör inte iOS tyvärr, men det går utmärkt att para ihop det med din Google mini.
Vill du bort från gateways så är det bara att köra på Home Assistant och anpassa det utifrån dina behov.
Det går ju t.om. att få det att se ut som Homekit om du vill fast där via Home Assistant.
Kör på Google Minin istället för Siri är min rekommendation :slight_smile:

Ja Google Minin med den röstassistenten är ju klart smartare, och talar svenska, men i stort sett alla våra användarapparater är Apple-prylar, därav tankarna om Homekit snarare än HA.
Dessutom ser jag inte att detta kommer att bli en stor anläggning, för mycket mothugg för det…

Jag har sett allt du skapat och förstår din vinkel.

1 gillning

Går ju att köra en kombination av båda också. Kör HA för typ Zigbee enheter och din conbee och ha de på automation eller kör HomeKit - Home Assistant så ska det fungera ändå om jag förstått det rätt!
Har för lite kunskap tyvärr om iOS men verkar fungera rätt bra efter att ha läst lite!