Biltillverkarna försöker som många andra att hitta nya sätt att få in pengar och Mercedes kommer börja ta extra betalt om du vill ha en snabbare acceleration i din nya bil.
Prenumerationsmodeller på en bil är ett dumt påhitt och det är inte bara BMW som håller på med den galenskapen utan nu har även Mercedes börjat ta betalt för att göra sin bil så bra som möjligt. Om du är sugen på en Mercedes EQ-modell så kan du köpa till en prenumeration som kostar 12 600 kronor per år och då förbättras accelerationen i bilen och motorns karaktär finjusteras även. Nedan kan du se exakt hur mycket du får för dessa 12 600 kronor per år:
Det ska bli intressant att se hur detta mottas av köpare då BMW har fått en hel del skit de senaste månaderna för att de bland annat har valt att värme i bilstolen ska vara en prenumerationsbaserad kostnad.
Jag är inte helt oäven till detta. Jag kan tex aktivera adaptiva ljusen på min Audi för någon hundring i månaden. Men det är ingen bindningstid. Så säg att det skall ut och köras mycket på vintern någon månad. Aktivera, betala en hundring, och sedan avaktivera till sommaren.
Samma sak med räckvidd på batteri och prestanda på bilen. I stället för att sälja en massa olika varianter som i grunden är samma hårdvara men ta 40 000 kr extra för lite vroom vroom så kan man aktivera det vid behov.
Fy fan vad jag hatar adaptiva ljus! Sena på att blända av, och när det väl görs så alltid för lite. Kurvfunktionen lyser i ögonen på mötande osv. Bort med skiten!
Hade en typ halsuv VW bakom mig i går kväll när jag åkte hem. Den bländade aldrig av. Var som att sitta i ett ljusterapirum. Den körde heller inte om trots att jag lade mig 10km under hastighetsbegränsningen. Nästan en mil låg den bakom mig och bländade.
Problemet är ju att om man kör en äldre bil med sämre ljus än de nya led så ser inte de med adaptiva strålkastare den mötande bilen. Först då man blinkar med helljuset bländar det ner. För att sedan blända upp igen tills, den gamla, bilen är tillräckligt nära.
Får se om jag möter en Pole2 om det är bättre.
Sedan är jag lite fundersam på att det numera verkar vara tillåtet med flera lampor i halvljuset på dessa nya bilar.
En Polestar 2 ser en gammal lyktstolpe och bländar av för just den lyktstolpen. Så den äldre bilen med sämre ljus är inte en utmaning för dess Pixel LED.
Kan hålla med där, problemet är ju bara att de sällan stannar vid "kul saker". De börjar ofta där alla giriga bolag sen kommer det vara prenumerationer på allt, lite som BMW med värme i sätet.
Som att köpa en microvågsugn för 8000 spänn och sen behöva betala för att använda effekt över 500W. Töntigt och korkat. Det finns ju redan i bilen, varför skulle man vilja betala mer för att få använda det efter du köpt det?
Kostnaden för tillverkaren betalas ju redan vid köp, inte vid prenumeration. Det skulle inte gå annars.
Det kan ju vara så att föraren som körde bakom dig stängt av automatiken för att den upplevs fungera dåligt och sen helt enkelt missat att blända av manuellt...
Medan de som kör Tesla får godsaker med uppdateringar via luften efterhand så får de som kör tyskt avstå utrustning i bilen efter några år istället, om de inte betalar mer. För redan nu får man bara vissa funktioner i 1-3 år när bilen är ny, sedan får man hosta upp mer pengar för att kunna använda de fortsättningsvis. Märklig utveckling.
Men jag skulle vilja kunna välj till utrustning i efterhand som jag saknar och ta bort sådant som jag anser inte leva upp till mina förväntningar. Jag glömde t ex att lägga till värme i ratten, något jag saknar. Medan inbyggd dashcam skulle jag avstått, eftersom den inte startar automatiskt vid färd.
Det här påminner om när vi gick från analog tv till digital. Helt plötsligt behövdes det en box per tv och snart nog ett abb per box.
Streaming har löst att man behövde ett abb för varje TV, men det är nog bara en tidsfråga innan möjligheten till flera enheter per abb försvinner.