Vilken/vilka webbläsare använder ni?

Safari på iPhone och Mac men Firefox på Mac en gång per år när jag ska logga in på SAM Internet hos Jordbruksverket. Safari bara laggar där.

På jobbmobilen Samsung egna app Internet.

Undrar om @Stefan_Sandstrom har admindatorer på varje våningsplan också. :joy::joy:

1 gillning

Det var inte länge sedan vi hade en speciel dator på varje station… och man fick skriva ut allt… skulle man över pölen var det lätt 200sidor som skulle skrivasut. helt sjukt.

Edge som utvecklingsbrowser och Safari för allt annat.

1 gillning

Chrome eftersom jag är invand, plus att den går att synka över alla enheter oavsett operativsystem. Fast på Iphone surfar jag med Safari ändå, med några väl valda favoriter, eftersom den stöder innehållsblockerare. Det är dock (numera) Chromes nyckelring som gäller.

Safari och Vivaldi :slight_smile:

Privat: Safari på Mac/iPhone
Jobb: Chrome PC/Android

Nej, det har jag mycket svårt att tro skulle hjälpa situationen.

Safari på alla enheter. Älskar funktionen att continuity att jag kan hoppa sömlöst mellan Apple-enheterna. (Förutom en jobb-PC som kör Edge.)

Kompletterat med Edge på mac ibland och Chome om det skulle behövas. Kör Google-appen (alltså inte Chrome) som webbläsare rätt ofta på iOS när jag inte vill skräpa ner continuity i Safari över enheterna.

Regionspärrar använder din IP-adress för att kontrollera att du är i rätt land. Så att byta tidzon hjälper inte.

1 gillning

Vad är meningen med att kolla i vilket land man är? är det så med alla webbläsare?

Så att de kan anpassa webbplatsen utifrån din region och ditt språk. Är du inom EU måste de även visa blaffig information där du får godkänna vilka kakor du vill ta emot.

1 gillning

Som @zop säger plus att visst material är begränsat till vissa länder/regioner. T.ex. att man i USA kan se alla säsonger av en viss serie på Netflix medan man i Sverige bara kan se fösta säsong.
IP-spärrar är inte bara för webbläsare utan även andra appar.

1 gillning

Firefox får kritik av de som skapade webbläsaren från första början:

4 gillningar

Ska bli intressant att se om/hur Mozilla kommer att överleva. Jag hoppas att Gecko för leva vidare för det hade varit trist om det skulle bara finns två renderingsmotorer.

1 gillning

Tråd:

En egengjord Firefox (AppImage). Byggd på ESR istället för den vanligare av dom. Inga add-ons eller annat skräp i den. Jag rekommenderar bara 2 add-ons om man behöver några. uBlock Origin och NoScript. Möjligtvis något för lösenord som KeePass eller Bitwarden också. Annars håll det rent!

Även ungoogled-chromium har jag i burken. Kör inte den så ofta dock! Men bästa valet om man gillar chromium-baserade webbläsare.

Båda mina webbläsare är inget för den vanliga dock. Dom kräver lite pill och trixande!

Måste ju ha Vimium så att man kan surfa med tangentbordet.

1 gillning

Safari på alla enheter.

Använder Safari med tilläggen 1Blocker, 1Password, Banish, Noir och Vinegar.

I iPadOS även VIM-Like utöver ovannämnda.

I macOS även Vimari utöver ovannämnda.