Vilken tv-leverantör

Jag har haft TV-abonnemang med Viasat/Allente genom parabol i många år. Främsta anledningen har varit att ha tillgång till F1.
Varje år när bindningstiden har gått ut har jag lyckats förhandla till mig ett bättre pris om jag bundit ett år till. Nu går min bindningstid ut snart och jag känner för att se mig om vad det finns för alternativ.
Jag har kollat lite på Telia, Telenor och Tele2 och funderar på att sikta in mig på ett basutbud med 1:an-12:an, då kravet här hemma är att ha linjär tv och inte bara köra play-tjänster.
Netflix, HBO etc brukar jag ha separat periodvis så jag är inte intresserad av att binda upp mig årsvis på någon av de tjänsterna.
Vad har ni för TV-lösning och är det något ni kan rekommendera?

Helst skulle jag vilja slippa extern tv-box utan hellre köra en app direkt i TV:n (Samsung med Tizen) eller möjligtvis en Apple TV.

Jag har varit utan digitalbox/parabol sedan 2016 och enbart kört appar och streaming genom Apple TV. För oss (2 vuxna 2 barn) har kombinationen av olika streamingtjänster (läs i princip alla) och som grund Telia+ fungerat otroligt bra.

Det du skriver att "Linjär tv är ett krav" så blir min första invändning; varför?

Med Telia+ får vi också HBO med på köpet vilket är en trevlig bonus. Jag måste dock även ha all sport (brittisk och svensk fotboll) så Telias paket med All Sport är fördelaktig för mig.

Är det främst Formel 1 som är intressant så kommer du nog undan billigast med F1 TV Pro:

2 gillningar

Toucaniptv.com :slight_smile:

1 gillning

Undrar vart pengarna går när man betalar för sen sådan tjänst?

Lugnt, betalar med Bitcoin så man hamnar inte på en Swish lista. :sweat_smile:

Problemet är väl snarare att det är oklart var pengarna går när man använder den typen av ljusskygga tjänster. Inte så att det framgår vem som står bakom eller hur man får kontakt med dem.

Jag är inte intresserad av någon skum IPTV-tjänst utan siktar in mig mot en mer ordinär lösning.
Klassisk tablå-tv är ett krav från min bättre hälft, då främst möjligheten att zappa runt ska vara enkel. Alltså inte byta mellan appar för att komma åt kanaler.

Har som sagt kört parabol med extern TV-box i många är och är väl inte direkt missnöjd, utan mer sugen att se vilka alternativ som finns.

Med Telias lösning så får du exakt det upplägget med linjär tv och möjligheten att zappa mellan kanalerna du har i ditt paket.

1 gillning

Något du har erfarenhet av och om så på vilken enhet använder du det?

OM jag skulle köra det så hade det varit på en Apple TV. :slight_smile:

Allente har möjlighet köra direkt till
Tv
Via R45 kontakt ( vanlig nätvärket utag direkt i tv )
Runt hörnet så kommer vanliga linjenära tv singnal upphör)
Över 80 -90 % redan gott över

Allente sänder väldigt mycke redan dag via sen kanal utbud
Eftersom du redan har en kanal/satellit burk

Så tuta och kör via r45 kontakt på tv
Det du leta app för Allente
I tv

Har lite funderingar på att bara köra TV via marknätet med en inomhus antenn av den här typen eller nåt liknande:
Luxorparts Aktiv inomhusantenn för TV - Inomhusantenner | Kjell.com

Sen kan man använda SVT Play, TV Play, Youtube etc. via Wifi och Apple TV boxen.
Kanske krydda på med en Apple TV Plus prenumeration.

Nån som har provat en inomhus antenn och hur bra bild blir det?

Kör på detta sedan länge, enbart de fria kanalerna men det funkar bra. Beror ju lite på vilka mottagningsförhållanden du har i ditt område. Hos oss behöver man ha ”förstärkaren” igång, dvs strömsatt, utan den så pixlar bilden ibland tex när man slår på annan elektronik i närheten. Men har du tillräckligt stark signal så behövs inte detta.

Skriv in din adress i Teracom - Privat för att se om täckningen är god eller inte.. Går det inte med en bordsantenn så får du montera upp en antenn på huset om du bor i villa.
SVT sänder i 720p med en peak bitrate på ca 10000kbps på svt1/svt2.
TV4 HD kör också 720p men en högre bitrate på ca 13000kbps på bildströmmen. Jämför man med satellit så kör TV4 1080i men ungefär samma bitrate.. 720p är att föredra enligt mitt tycke :smiley:

Tack tipset.

Bor i lägenhet, men Teracom säger att mottagningen ska vara bra.
Beställt en billig antenn för att testa:
EMOS DVB-T2 inomhusantenn/digital TV-antenn/design inomhusantenn med förstärkare för HDTV, DVB-T/T2 TV/mottagare, maximal Full HD-signalkvalitet, J0687 : Amazon.se: Elektronik

Om du har en gammal antennkabel så kan du testa skala fram en 20-30cm av mittledaren och testa som antenn.. klipp bara av ena kontakten. Fungerar det så har du väldigt bra signal.

1 gillning

En uppdatering mitt hyreshus är felvänt i förhållande till sändarantennen. Ingen bild alls i vardagsrummet. Men drar jag en lång antennkabel till sovrumsfönstret och placerar bordsantennen där så blir det hur bra bild som helst. Problemet är väl att få till en snygg kabeldragning. Genom två dörrar och betongväggar. Är väl i och för sig möjligt.
Men tillsvidare behåller jag nog mitt Tele2 TV abonnemang. Om man vill nedgradera finns Allente exempelvis.