Vilken Surface-laptop och docka?

Dags för ny jobbdator, reglerna säger ca 14.000 kr och det ska vara en Surface. Är inte så insatt så skulle vilja ha lite kloka råd kring nedanstående. Undrar också vilken docka man ska köpa? Surface har ju få portar och jag vill ha en docka som gör det möjligt att koppla in en skärm, bonus om samma kabel/docka kan ladda datorn också.

Alternativ 1:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Microsoft-Surface-Laptop-3-Black-i5-8GB-256GB/2806882

Alternativ 2:
https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Microsoft-Surface-Laptop-2/2865967

Alternativ 3:

Använder datorn till kontorsarbete så inget grafikintensivt. Ovanstående är Surface Laptop 3 medan #2 ovan är Surface Laptop 2 (men med I7).

Vore väldigt tacksam med lite feedback på vad jag ska tänka på och framförallt en bra docka som inte kostar många tusenlappar.

Är priset exkl. eller inkl. moms?

Tänk på att om du ska koppla in en 4k skärm så får du bara 30Hz med en Surface laptop 2.

Priset visade sig (efter att jag skrev) vara exkl. moms. Tur att du skrev om 4K då jag har en 4K-skärm, då blir det garanterat en 3:a.

Kollat på ett par dyrare modeller:

Min oro är att en I7 går varmare och därmed hörs mer, men det kanske inte gäller vid kontorsarbete?

Det gäller vid kontorsarbete så fort du startar Microsoft Teams. :wink:

1 gillning

Det är pga. Teams jag behöver kraftfullare dator, min stannar när jag delar skärmen och kör video :laughing:

Min MacBook Pro M1 är helt tyst när jag kör Teams. :sunglasses:

Hmmm… Kan man köra Windows på dem än utan att mecka för mycket?

Nej.

Jag har en Surface book 3. Vet inte riktigt om den passar in i budget?
Dockningsstationen för surface book har en magnet kontakt som snäpper på plats så jäkla smidigt.

Surface book är den bästa jobb laptop jag haft någonsin.

Tangentbordet är riktigt bra, touchpad är också bästa jag använt på en PC.
Att kopplabort skärmen från tangentbordet var något jag inte trodde jag skulle göra. Menar har visat sig att vara smidigt så gör det ganska ofta.

Om jag får säga något negativt med denna är att den inte går att ladda när man kopplat bort skärmen. Det hade varit nice med en USBC i skärmen så att säga.

Kul att höra att du är nöjd! Tror Book 3 är snarlik med Laptop 3. Finns en Book 3 som precis går att klämma in i budgeten men jag har lite svårt att motivera en laptop för 20k så avstår denna.

Dockan är ju riktigt dyr men låter som den är värd det, ska man koppla i och ur ofta är det ju skönt att ha allt i samma. har du endast en kabel in i datorn som både sköter data, laddning och extern skärm? Inget annat?

precis. Tvä skärmar, Mus och tangentbord går in i dockan. Sedan en magnet sladd som man sätter i sidan på datorn.

Snajdigt :smiley: