Vilken streamingtjänst har bäst ljud och bild?

När jag tänker på livesändningar så tänker jag på tåg. För väldigt många är det viktigare att tågen går i tid än att de går i 320 km/h jämfört med 250 km/h(ja, många tycker det är bättre med tåg i 200 km/h än 320 om de går i tid). Om Viaplay sänder 4K och ljudet är kasst känns det inte som någon vinst alls.

Jag upplever som andra att Disney+ och Apple TV+ har bäst bild.
SkyShowtime exempelvis har både kass bild och kasst ljud.

Jag kan uppdatera mina data i kväll då jag för närvarande har ”alla” streamingtjänster.

1 gillning

Aldrig tänkt så då det inte är samma innehåll på de olika.

Kan tänka mig att SVT Play är en av de tjänster som har blivit bättre med åren.

De är även öppna med teknisk information om tjänsten:

Blev förvånad över ”768 kbit/s - 16/JOC Dolby Atmos”. Någon som upplevt Atmos på SVT Play?

1 gillning

En del filmer finns på flera plattformar och om man hittar en film på Viaplay är det smutt att veta om sannolikheten är högre att den är i bättre kvalitet på Netflix, eller någon annan stans.

Vad har du för Netflix-abonnemang btw?

Ultra HD tror jag det heter.

Strålande! Då har du alla förutsättningar att njuta :slight_smile:

1 gillning

Jag är nästan alltid nöjd med bilden. Mest för att jag har svårt att skilja bra och dålig bild om det inte är för stor skillnad såklart. Sedan är man ju inte sämre än att man vill ha den bästa bilden rent psykologiskt..:grin:

Så är det :slight_smile:

I vår ålder är emellertid den viktigaste bildförbättraren att ha koll på styrkan på glasögon/linser :grin:

3 gillningar

Helt sant..:sweat_smile:

SVT, har de en enda titel i UHD ens?

Deras största produktion, Melodifestivalen, sändes mig veterligen inte ens den ut i UHD.

Nej, men SVT Play har mycket i 1080p till skillnad från tv-kanalerna SVT som sänds i 720p – och de har bättre ljud än C More.

Det är därför man skaffar TV glasögon. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Ingen UHD, ingen HDR, inget ljud med massor av separata kanaler…vad är det då som ska premieras hos dem? Kan inte se det.

Detta till trots så är de fortfarande bättre än Prime och HBO, som har mer typen av material som i nådens år 2023 borde ha både högupplöst bild och ljud men som nästan helt saknar det.

Är inte last of us på HBO 4K?

Jo, Dolby Vision och Dolby Atmos också.

Här är mitt uppdaterade test.

Ska tilläggas att Apple TV+, Disney+, HBO Max och Netflix även har stöd för Dolby Vision men jag testar med en Samsung The Frame 2022 så det är HDR10 och HDR10+ som gäller för mig.

(Ska vara 1280x720 på Rapport på SVT. Har säkert smugit in ett och annat fel här och var.)

9 gillningar

Så för att svara på trådskaparens fråga. Skulle rangordna dem så här:

  1. Apple TV+
  2. Netflix
  3. Disney+
  4. HBO Max
  5. Prime Video
  6. Klabbet

Sedan väljer man givetvis tjänst utifrån det utbud man är intresserad av i första hand.

6 gillningar