Vilken streamingtjänst har bäst ljud och bild?

Kan man svara på det generellt?

Apple TV+ ligger i toppen, sen kommer Amazon Prime och Netflix under resten av tjänsterna har riktigt pissig kvalité.

2 gillningar

Inte HBO iaf även om de bättrat sig.

Du får ju kalibrera olika för varje tjänst, sen gammalt. :rofl::rofl::rofl:

Disney+ ligger väl rätt bra till?

1 gillning

För HBO Nordic räckte det inte med att kalibrera. Man var tvungen att koppla in en gammal tjock-tv.

2 gillningar

Det blir ju alltid bäst med SCART kabel. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Netflix har pisskvalitet (https://www.reddit.com/r/netflix/comments/ijaw5u/i_made_screenshot_comparisons_of_netflixs_new/) " Have you guys checked out Dark season 3 bitrates? Several episodes are under 2mbps. The S3 ep7 caps at 1.9mbps and all the backgrounds in dark scenes are a blurry mess. This is getting absolutely ridiculous"

Apple TV+ däremot har hög kvalitet, t.ex. serien See snittar på 30mbps och peakar på +40mbps.

Glömde bort den, men helt rätt!

Nja.

Som vanligt med bild och ljud spretar det lite. Jag har sett några filmer på ViaPlay och ibland har jag funderat på om det är värt att kolla om de finns på andra tjänster. Men bild har aldrig varit min starka sida. Har svårt att avgöra om det är bra eller dålig bild..:man_shrugging:

Man kan ju gå på ren data också. Bara att slå på utvecklarläge på Apple TV så får man både upplösning och bitrate. Sedan krånglar det till det att de använder olika tekniker för komprimering.

2 gillningar

Jag gjorde denna för många år sedan. Kanske dags för en uppdaterad version.

3 gillningar

Det där verkar ju vara en bra konsumentupplysning. Särskilt om det kommer med en förklaring..:grin:

Vi har en artikel med förklaring ska se om jag kan hitta den :slight_smile:

1 gillning
2 gillningar

Vi måste ju göra en ny!

3 gillningar

Definitivt Disney+ är bäst, sedan kommer AppleTV+. Netflix kan jag inte yttra mig om, dels har vi inte den längre och dels är jag emot deras prissegmentering baserat på upplösning.

Prime och HBO ligger stenhårt i botten. Klart färst antal HDR-titlar, t o m UHD-titlar.

Massa BS i svaren från dem.

C More är enligt mig lika bedrövliga som Prime och HBO, t o m sämre. Hur många HDR-titlar hittar du hos C More? Typ inga. Knappt ens en enda UHD-titel.

Exempel från idag, de sände ut UHD från Champions League-matchen idag. Riktigt bedrövlig signal, helt skev färgprofil och blödande färger dessutom. Inga konstigheter med denna i deras standardsändning.

Ja, och Viaplay har sämre ljud på sina 4K-sändningar så jag brukar välja bort dem.

1 gillning