Vilken Roborock-dammsugare är bäst?

Robotdammsugare blir allt mer populärt och högst upp på vill-ha-listan brukar Roborock-dammsugarna vara. Roborock var tidigare hårt knutna till Xiaomis ekosystem och för gamla S5/S50 och nya E4 krävs faktiskt Xiaomi-appen, de går inte med Roborocks egna.

Vilken app skall jag använda till min Roborock-dammsugare?

Men med S5 Max, S6, S6 Pure och S6 MaxV så har Roborock sin egna app och fördel med den är att den får uppdateringar något tidigare, en sak som Xiaomi-appen inte fått ännu är exempelvis möjlighet att be den städa ett specifikt rum med rösten. Inte heller kamerafunktionerna på S6 MaxV kan hanteras i Xiaomi-appen.

Xiaomi-appen å sin sida behövs om du vill skapa aktiviter baserat på Xiaomis sensorer eller liknande.

Aktuella Roborock-dammsugare och skillnaden mellan dem

Modell E4 S50 S5 Max S6 S6 Pure S6 MaxV S7
Navigation via laser :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Navigering via komp, gyro & sensorer :white_check_mark: :x: :x: :x: :x: :x: :x:
Inbyggd kamera :x: :x: :x: :x: :x: :white_check_mark: :x:
Undvika skor, kläder & hundbajs :x: :x: :x: :x: :x: :white_check_mark: :x:
Komp med Auto-Empty :x: :x: :x: :x: :x: :x: :white_check_mark:
Mer effektiv rumsnavigering :x: :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Rumsindelning :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Individuella rumsinställningar :x: :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Detaljerad karta :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Spara kartor :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Flera våningar :x: :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Zon-städning :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Visar dammsugaren på kartan :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Mopp :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Vibrerande Mopp :x: :x: :x: :x: :x: :x: :white_check_mark:
Automatisk omladdning & top-up :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Uppgradering via internet :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
DND på natten :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Wi-Fi :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Tvättbar dammbehållare & filter :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Roborock-app :x: :x: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Xiaomi Mi Home-app :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Google Assistant :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark: :white_check_mark:
Apple HomeKit :x: :x: :x: :x: :x: :x: :x:
Färg :black_circle: :black_circle: :white_circle: :black_circle: :white_circle: :black_circle: :white_circle: :black_circle: :white_circle: :black_circle: :black_circle: :white_circle:
Ljudvolym (balanced mode) 69 db 71 db 69 db 67 db 69 db 67 db 67 db
Batterikapacitet 5200 mAh 5200 mAh 5200 mAh 5200 mAh 5200 mAh 5200 mAh 5200 mAh
Max golvyta Ca 200 ㎡ Ca 300 ㎡ Ca 300 ㎡ Ca 300 ㎡ Ca 300 ㎡ Ca 300㎡ Ca 300㎡
Motorstyrka 58 W 58 W 58 W 58 W 58 W 66 W 68 W
Storlek dammbehållare 640 ml 480 ml 460 ml 480 ml 460 ml 460 ml 470 ml
Storlek vattentak 180ml 140 ml 290 ml 140 ml 180 ml 297 ml 300 ml
Sugkraft 2000 Pa 2000 Pa 2000 Pa 2000 Pa 2000 Pa 2500 Pa 2500 Pa
Trösklar Ca 2 cm Ca 2 cm Ca 2 cm Ca 2 cm Ca 2 cm Ca 2 cm Ca 2 cm
Total körtid per tillfälle 200 min 150 min 180 min 180 min 180 min 180 min 180 min
Pris (uppdaterat 21-01-13) 2 139 kr Utgått 3 890 kr 4 299 kr 3 772 kr 5 395 kr Ej känt

Se också vilka tillbehör som passar vilken dammsugare.

Våra filmer om Roborock

3 gillningar

Har spanat på denna robotdammsugare ett tag nu för att vänta in en prisdipp strax under 4000kr innan jag slår till. Nu har jag sett att lagerna börjar sina och att Webhallen inte ens säljer den längre. Finns det nån info om att den kommer utgå ur sortimentet i och med att S5 MAX kom nyligen. Har jag missat min chans, har tåget gått? :frowning:

Den låg väl under 4000 ganska länge vill jag minnas?
Och läser man webbhallen så står det att den utgått…så, you missed it :frowning:

Man ska aldrig invänta köp… Då missar man tåget… :man_shrugging:t2::rofl:

Finns iofs på https://www.mi-store.se/sv/smarta-hem/robotdammsugare/ för 4390 kr. Svårt att veta om prislappen var det viktigaste eller tillgången på S5:an. :slight_smile:

Nej ibland är man bara dumsnål haha. Finns ju förvisso att köpa på några ställen men då hamnar jag en bit över mitt tak. Får fortsätta handjaga hemma tills vidare :sweat_smile: :roll_eyes:

Slog till på en Roborock S5 för under 4 000 nu :slight_smile:

Vart fan då :scream:

E de ingen som hört talas om prisjakt? :rofl:
Här får ni hjälp :wink:

:point_up_2:

1 gillning

Nej, vad är prisjakt? :rofl::rofl::rofl: Man vill ju inte ha den billigaste skiten. :rofl::rofl::rofl:

Nej man tar ju första bästa… Spela roll va de kostar :rofl:

Bara man får det hemkört. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Men orka åka iväg och handla :rofl:

En liten fråga om dessa robotar
Kan man typ rita upp var den INTE ska städa? Alltså inte hela rummet utan specifika ställen i rummet ?

Japp!

1 gillning

Fasiken då kanske man ska inhandla en sån!
Rädd som attans att den kärvar rejält bland kablar o fransarna på mattan

Vad är skillnad jmf PRO?

Men då kan du ju köpa något som är bättre istället :+1:

Äh vafan, jag drog till med en från robotexperten också. Kändes som nu eller aldrig :money_with_wings:

1 gillning