Vilken processor skall jag välja – Intel 13700k vs AMD 7700x?

Jedi Survivor funkar inget bra på ett av barnens gamla I5a.
Roligast för mig är ju att jag uppgraderar min burk och flyttar mina gamla komponenter.

Det jag borde köpa idag är antingen Intel I7 13700k eller en AMD Ryzen 7 7700X

Med Intel så kan jag använda mina gamla DDR4 minnen men det är sista CPUn på den sockeln.

Med AMD så måste jag köpa nya DDR5 minnen och moderkortet är dyrare men samtidigt är AM5-sockeln ny och det kommer att komma nya CPU till den.

AMD låter väl bättre? Men jag har nästan alltid varit en Intelkille.
:thinking:

AMD all the way

1 gillning

AMD, kör själv Ryzen sen den serien kom, rekommenderas.

Brukar du byta processor i befintlig setup?
Tänker mest på hur du brukar uppdatera komponenterna/datorerna och funderar över vad som blir lämpligt steg till nästa gång du (eller grabben) behöver uppgradera.

Det händer, med det är oftast när någon av ungarna tagit över burken och man köper en begagnad för att få burken att leva ett tag till.

Bakgrunden är att jag tror att oftast är det lika bra att bara köpa det man behöver och inte exempelvis lägga 1000-2000kr mer på moderkort för att kunna uppdatera processor i framtiden. Ofta tror jag det är bättre att spara de pengarna eller lägga de på huvud-uppgiften/syftet med datorn, exempelvis grafikkort på en speldator.

Det är rätt och AM5-moderkort är inte billiga alls.
Men det här uppgraderingspaketet på Inet nu gör det lite mer lockande att byta till AMD.

image

1 gillning

Blev den här uppgraderingen, fick bli en låda också så blir det mindre att flytta runt sen.