Vilken processor + andra delar ska jag köpa?

Vi håller sakta på att köpa delar till ett datorbygge till sonen. Grafikkort har vi köpt, det blev 3070 och nu är det dag för processor. Vi kollar på AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB. Vad tror ni om det? Andra förslag?

Edit: Kommer fylla på med en del andra delar inom kort.

Skulle jag köpa en CPU idag hade det blivit någon från AMD. Köp så bra pengarna räcker till eller du är villig att betala för den. Jag har dock mest Intel idag. Gamla Xeon m.m. Det har mera att göra att jag håller på mycket med servrar. Men skulle jag köpt idag hade jag valt någon CPU av AMD.

2 gillningar

Yep, kör på Ryzen!

2 gillningar

Så här tänker vi med resterande prylar:

Nätpryl

  • Corsair RM850 850W
    Fläkt(CPU-kylare säger sonen att det heter😁)
  • Arctic Liquid Freezer II 420
    Moderkort
  • ASUS TUF Gaming X570-Plus
    Låda
  • Lian Li PC-O11 Dynamic Svart

Vad tror ni?

Är det något mer vi bör tänka på?

Jag är ingen superdatorbyggare, men kolla så allt passar tillsammans. Annars kan det bli ett jobbigt bygge!

1 gillning

Bakom förslagen finns en kompis kompis, det är han som ska bygga den så han säger att förslagen är tänka att kunna byggas tillsammans.

Utöver detta ska vi ta dagens hårddisk, RAM och sedan säger att han att han ska monter in två extra fläktar.

1 gillning

Detta är bäddat för problem, ska bli kul att följa. :joy::joy::joy:

1 gillning

Hallå där, nu ska vi inte vara sådana..:sweat_smile:

1 gillning

Det roligaste är ju att du själv redan vet vart det kommer att barka. :joy::joy:

1 gillning

Om det följer med CPU-kylare till den Ryzen ni köper så är dessa bra, behöver inte köpa tredjepart.

I övrigt bara köra på med din lista.

1 gillning

Hehe, fast det är ju inte jag som ska bygga. Det här är som en ISO-standard..:sunglasses:

Ska följa med CPU-kylare enligt specen hos inet.

1 gillning

Perfekt, tack!

Nej men du blir ju undermedvetet projektansvarig som då får se till att problemen blir lösta. :joy::joy:

Vänta du bara, jag har just plockat fram instruktionsboken till bergvärmepumpen och den är svårare att tyda än bibeln. Men det är en annan tråd..:sunglasses::sweat_smile:

1 gillning

M a o kommer vi att ha en värmepumpsdel i Bubblan rätt snart. :joy::joy:

1 gillning

Om ni köper från inet så är efterträdaren till det chassit som heter evo bara 100kr dyrare:

”O11 Dynamic EVO fokuserar på valbarhet där allt från utbytbara paneler för olika komponentbehov till att hela chassit kan inverteras för att passa dig som har datorn på vänster sida av ditt skrivbord.”

Så lite mer valmöjlighet i framtiden om grabben vill modda sitt chassi.

1 gillning

Hur mycket RAM har du? Ska den spelas på är 16GB det minsta idag. Jag skulle dock gått på 32GB. Men man klarar sig på 16GB. Kanske ha flera SSDs också? En för OS, och en för annat smått och gått. Jag brukar själv dela upp OS och lagring på olika SSD/hårddiskar. Händer det något är det bara att blåsa OS-SSDn och all data är kvar på den andra. Det är ingen backup eller så. Bara lättare att installera om om något går galet.

Vi har 16GB idag. Det kanske blir det man senare först uppgraderar? Det där med olika hårddiskar försökte jag mig på men det gick inte så bra. Även om flera här var med i processen var det svårt att få till.