Vilken meshrouter ska man välja?

Kolla med @Randomdude, han håller tålamods kurser. :joy::joy:

Ah okej, jag får kolla mer imorgon. Satte över Asus till AP och testar. Funkar kanon bra!

1 gillning

haha, nu gjorde jag den där missen jag själv stör mig på… :grin:

Trist att det bara var WAN. Har aldrig sett (lagt märke till) det på WAN, LAN tidigare, trodde 1 Gigiabit eller 10 gigabit var det som gällde.

Någon som vet hur man ska koppla när man kör Comhems modem i Bryggat läge? Satt och funderade på det påväg till jobbet nu. Comhems modem har endast 4 LAN portar. Spelar det någon roll vilken av dem man använder? Sedan in i ASUS routern ska man väl sätta nätverskabeln i WAN porten?

En sak att tänka på är att även om routern har gigabitportar så är det inte säkert att den har en throughput mellan wan och lan som är så hög. Gäller främst lite billigare routrar.

1 gillning

Borde vara brottsligt, står det 1gigabit vill ja ha min 1gigabit :grin:

Kommer upp i ca 700-800 ish på min i test mellan NAS och dator.

Inga olika färger på den 4 LAN portarna? Brukar ju var tydliga ikoner då också. Bör vara 1a. mm WAN :+1:

Ska inte spela någon roll på comhem-grejen, sen in i WAN.

Ringde Comhem för säkerhetsskull, och det är port 4 i bryggat läge tydligen, minns inte om jag testade den. Men tror det. Men får testa mer sen ikväll.

hmm vänta nu… trodde wifi 6 alltid var snabbare än wifi 5. :thinking:

Det verkar vara stort skillnad på/mellan 5Ghz nätet på olika produkter och wifi5 är snabbare på 2,4Ghz.

ex:
Router 1: (wifi 6) Asus Zenwifi AX XT8
|2,4 GHz - hastighet|400 Mb/s|
|5 GHz - hastighet|4804 Mb/s| << Snabbast

Router 2 (wifi 6) Asus Zenwifi AX Mini XD4
|2,4 GHz - hastighet|400 Mb/s|
|5 GHz - hastighet|867 Mb/s|. << Slöast

Router 3 (wifi 5) Asus RT-AC68U
|2,4 GHz - hastighet|600 Mb/s|. << Snabbast
|5 GHz - hastighet|1300 Mb/s|

1 gillning

Äh va? Hur kan mini vara snabbare?

Sorry! Fel rad! Tack @Sevis Fixat

1 gillning

Tack! Blev lite nervös där ett tag :rofl:

1 gillning

Ingen större skillnad i hastighet mellan Wifi 5 och 6. Skillnaden ligger i att Wifi 6 är bättre på att hantera fler klienter.

1 gillning

Den teoretiska skillnaden är väl ändå ganska stor…

“WiFi 6 erbjuder hastigheter upp till 9.6 Gbps (6.9 Gbps för WiFi 5”

image

Så är det alltid med wifi. En hög massiv teoretisk hastighet som man inte kommer i närheten av i verkligheten.

Exakt, beror ju på en mängd omständigheter så att generellt säga att det inte är någon större skillnad på hastigheten tycker jag är lite fel :slight_smile:

Plötsligt? Inget händer plötsligt utan du har ställt in den att använda gästnätverket.

1 gillning

Att säga att något gäller generellt håller ju för det är ju några specifika fall så att man kan få en större hastighetsändring. :slight_smile:
Dessutom så har glappet mellan teoritisk hastighet och faktisk hastighet blivit större för varje ny generation av Wifi-standarden.

Så vad anser du är den faktiska hastighetskillnaden på wifi 5 och 6 om 40% är den teoretiska?