Vilken Mac ska man ha som jobbdator?

Om man går för en MacBook Pro 14" med 10-kärnig processor, behöver man ha 32gb i ram?

Det gamla rådet är väl att alltid ta max minne/HD/grafik som du orkar med kostnadsmässigt. Du kanske inte behöver det i dag, men förmodligen behövs det om något/några år och är även då en försäljnings bonus.

Nu är det jobbet som betalar men vi har en maxgräns på 23000 ex.moms.
Så en med 10-kärnig processor och 32gb ram hamnar över det.
Däremot ryms antingen en 8-kärnig med 32 gb ram eller 10-kärnig och 16gb ram inom det.

Hur långt är ett snöre? :smiley:

Vilka program använder du dig av idag? Det kan ge en fingervisning till om det behövs eller inte.

Som jag skrev när tråden startades :slight_smile:
Många browserflikar igång, ibland någon windowsemulering men mest officepaketet med teams

Då är det att kasta pengarna i sjön skulle jag säga =)

1 gillning

Som jag skrev i en annan tråd är jag sjukt nöjd med min MacBook Air M1 med 16GB RAM.

Tror aldrig jag varit så nöjd med en ny dator baserad på prestanda. Den segar än så länge aldrig oavsett vad jag gör. Just nu 25 tabbar öppna i två olika browsers, officepaketet, Illustrator, Indesign och lite annat smått och gott aktivt och allt är supersnabbt. Hittar helt enkelt inga flaskhalsar baserat på det jag gör.

1 gillning

La in en beställning på denna hos min chef, får se vad han säger:
MBP 14" - dustin

Du kommer bli sjukt nöjd, kör exakt samma setup som jobbdator och är massa teams-möten, en del excel, redigerar tunga 4K-filmer i ProRes på den och emulerar windows på den helt utan fläktstön eller badboll =)

1 gillning

Chefen har samma config och han är nöjd. Han kör mest office och web.

1 gillning

Jobbar med samma modell. Den fungerar men den är ingen iPad.

1 gillning

Jag har precis den modellen och än så länge så känns det väldigt bra. Liiite tung kanske men det står man ut med när den flyger fram i alla annat...

Eller ska man avvakta någon månad och hoppas på MBP 14 med m2?

Mitt problem är att jag knappt kan använda teams för tillfället haha

Flera trovärdiga rykten just nu säger att den inte kommer förrän i vår.

Om man alltid väntar på nästa uppdatering så får man aldrig någon dator. Låter inte som du har behov av mer processorkraft än M1 Pro. Jag funderade likadant men insåg att om nästa modell bara har ny processor men samma fysiska form och samma höga pris på diskutrymme så tjänar jag inget på att vänta.

1 gillning

Nä precis, jag behöver dessutom en ny nu :sweat_smile:.

Fått ok på att beställa.
Kan man köpa till AppleCare i efterhand?
Netonnet verkar inte sälja AppleCare

Ja, inom 60 dagar har jag för mig.

1 gillning

Yep

1 gillning

Vad tjock den känns kontra air. Viktmässigt märker jag ingen direkt skillnad

3 gillningar