Vilken luftrenare ska man ha?

Hej, vi funderar på att skaffa en luftrenare då sonen är pollenallergiker.
Funderade först på att bara skaffa en liten i hans rum, Typ en Philips 800 https://www.philips.se/c-p/AC0819_10/series-800-luftrenare
Men sen tänkte vi kanske att man skulle ha en något större modell så att man biland kan köra den i andra rum. Eller att en större rent av vore effektivare i hans rum.
Kollade på en Coway AP-1008CH som fått bra i test. dock ser den ut att vara lite äldre. Hade varit kul om det finns någon form av app som där man kan avläsa luftkvalitet i rummet.
Snubblade över Xiaomi Airpurifier Pro. Prisläget ska vara max runt 2800. Phillips har någon 1000 modell som också verkar vettig.

Nästa sak är ju att kolla på vilken som är billigare i drift. Det är ju onödigt att köpa en billig där filter mm ska bytas ofta och kostar massor mot en där man byter mer sällan.

Det finns ju egentligen tre typer av luftrenare. Sedan om de tar 99 eller 99,9 av partiklarna spelar inte så stor roll och pollen är så speciellt då det inte direkt kan uppstå samma placebo-effekt som med “ren luft”. Ofta står de i ett hörn och puttrar och den vet liksom inte att borta där vi sitter pågår det just nu en invadering av våra luftvägar av pollen, då måste vi själva drar upp insuget så att den plockar längre bort. Samtidigt låter de då väldigt mycket så luftrenare är är hela tiden en balans.

  1. En som står i ett hörn och klarar upp till 25 kvadratmeter på högsta blås - skapar en bubbla i rummet. Svårt att gå utanför rummet sedan dock. En sådan har jag testat här. Och det är väl en sådan som Philips-luftrenaren är som du länkar, kan inte tänka mig att det skiljer mycket.

Filtret på Xiaomin är nere på 16 procent efter 2 års användning - men mest på sommaren då i praktiken.

  1. En personlig som skapar bubblan av ren luft vid tex sängen - en bra grej om man i övrigt använder allergitabletter men att de sluter verka under natten eller man bara glömmer ta dem. Låter inte lika mycket. En sådan får jag hem idag och skall testa.

  2. Dyson-fläktar som både renar och sedan sprutar ut den renade luften ut i rummet - dessa renar faktiskt något mindre men har betydligt större räckvidd och låter något mindre. Denna testar jag för närvarande också.

Vilken sort får du hem för test? Nu använder han allergitabletter, men just i hans rum kunde det vara skönt på natten att kunna ha lite mindre pollen, eller att man ska kunna vädra, för det blir ju ganska varmt om manbara har stängt. Så kan fläkten dra igång.
Det var ju synd att Xiamoi, inte var så smart, :slight_smile: kollade videon. Vet ej dock hur Pro modellen är i jämförelse. tänker lite att en större fläkt i silens mode renar mer än en liten. kanske…
Sen som sagt, slänga ut pengar på nåt som sen ändå bara är lite sådär…inte så skoj.
denna har genomgående fått bra kritik, men jag tror inte den går att styra via app Webhallen.com
men det är nog bättre me funktion än appstyrning…

Denna är också en kandidat Webhallen.com

Kontakta luftrenare.se via messenger. De svarar skitsnabbt och är till bra hjälp

Jag tycker det är ett perspektiv som du underskattar lite. Vi har en i min familj som är extremt pollenallergisk och för hen så skulle det vara en befrielse att ha ett “pollenfritt” rum på natten. Då hinner kroppen i viss mån återhämta sig under natten. Och även om pollen slår till direkt när personen går ut ur rummet så brukar det ta någon/ra timmar extra innan det blir hopplöst läge. Så är man kraftigt allergisk kan denna tillfälliga bubbla vara viktigare än vad jag tycker du indikerar.

1 gillning

Vi funderar på samma till sonen, men än så länge sover han skönt på nätterna. Peppar, peppar

Hade bestämt mig för en Xiamoi Pro, dock så kommer den inte i lager förrän tidigast nån gån gi Juli, och då tror jag att jag istället kommer att beställa en Coway 1008CH idag som dels ser snygg ut och els fått väldigt bra kritik. Har dammsugit nätet nu på kommentarer. End el som har både Xiamo (ej Pro) och Coway och när Xiaomi yckere det är rent och stänger ner så kör Coway fortfarande och tycker inte luften är lika ren. Jag får väl göra avkall på “appstyrning” då den modellen verkar riktigt bra. Och intervaller av byte på filter är 30 månader.

Lite sugen på att testa xiaomi 3h då den är 900 billigare än Coway och de "flyttar lika mycket luft. Dock har jag inte lusläst vad 3 H har för filter jämfört med Coway.

Jag kan rekommendera Coway AP-1008CH. Köpte den pga en mycket generös och älskvärd storrökande granne som gärna delar med sig av sin odör till sina grannar.
Jag har haft maskinen i ett drygt år och är mycket nöjd. Att den inte är ”smart” ser jag som ett plus, då blir den inte omodern efter tre månader när den inte längre får några säkerhetsuppdateringar.
Passa på att köp ett extra filterset så har du en luftrenare i 4-5 år framåt. (Ett filter ska räcka i 30 månader)

Det kan jag hålla med om samtidigt låter det som att vedebörande borde be om att bli av med sin allergi helt medelst sjukvården. Det går ju via sprutkur.

Med det sagt så fick jag hem Dyson Pure Cool Me, en skrivbordsfläkt med tillhörande luftrenare. Magisk… helt magisk. Just för att den ligger så nära ansiktet så går den att köra på mycket låga varv och fläkta på skönt och samtidigt rena. Dock ingen appkoppling dessvärre, dock fjärrkontroll och knapp på enheten.

Jag har Dyson Pure Cool Me 10 cm från ansiktet nu när jag skall sova, jag är redan kär.

Det skall sägas att jag har Xiaomis luftrenare precis bredvid när jag sitter och jobbar och med lite musik bakom så fungerar det också bra.

Just när du har möjlighet att kunna vara nära så tycker jag de kan fungerar mycket bra.

Det som jag varit “kritiskt” mot är mina förväntningar att sätta en i ett hörn och så renar den hela rummet baserat på hur mycket pollen som kommer in, men problemet med automatläge är att de lyckas rena sin egen lilla bubbla och kan inte känna av vad som är längre bort. Där är Dysons kombinerade luftrenare och fläktar riktigt bra för den skickar runt luften i stället och därmed vandrar partiklarna runt och kommer fram till luftfiltret utan att den behöver gå på högvarv för att suga in. Men det är också ett heeelt annat pris.

Finns flera orsaker till att folk väljer luftrening än medicinering när det kommer till alergier.

frugans ord så häng inte mig.

Utanför norden så kan det ju finnas rätt mycket utsläpp som är bra att rena bort.

Samtidigt finns det andra odörer från människor och djur som får luftrenarna att dra igång som bara den :wink:

utanför norden?. var inte sthlm ganska högt på listan över städer med dålig luft?

Jag kan bara instämma, har 2 stycken som jag är helnöjd med. Går så tyst att man glömmer stänga av den men som tur är har den timer.

Mycket grillrök där. :rofl::rofl::rofl::rofl:

2 gillningar

från gas… sthlmare kan ju fan inte grilla

2 gillningar

Den har du väntat länge på att få skriva!:joy::joy::heart_eyes::heart_eyes:

3 gillningar

Kanske därför det ryker? :rofl::rofl:

2 gillningar

Faktum är att en luftrenare kan vara ganska bra jämfört med medicin. Även om jag tycker sprutor är fint.

Jo, visst medicin körs, dock bara receptfritt än så länge. Han har inte haft allergin mer än 2 3 år. Och sprutor… jo tills man är där så ska man väl ha gjort femtioelva utredningar innan dess. för har man inte besvär så man nästan kolar vippen så brukar det inte gå så lätt att komma till. än såmlänge är det mest, prova ditten och datten.:slight_smile:

Nåja, strunt i det, Nu beställdes en Philips Series 2000i. var på väg att beställa en Coway, men sen hade jag en kod med 30% rabatt på Philips, så den hamnade någon hundring över Coway.

Dyson varianten verkar nice.

2 gillningar