Vi vill ha belysning i våra Ikea Malsjö sideboard/vitrinskåp, de ser ut så här: MALSJÖ Sideboard grunddel, svartbetsad, 145x92 cm - IKEA
Jag tänker mig en ledstrip eftersom ingen normal lampa får plats, och så döljer man trafosar bakom skåpet eller så.
• Ljuset ska kunna ändra färg (allt från varmvit till blått).
• Jag vill ha det kompatibelt med HomeKit (har Apple TV, Aquara och Ikea hub om det nu hjälper) så att jag kan sköta tändning och släckning.
• Jag behöver två uppsättningar stripar, ca 135 cm långa vardera.
Har kikat runt och det är ju en hel djungel. Det finns hur många lösningar som helst (Ikea har egna också)…
Har slängt två sådana där efter två års användning. Har köpt Hue sedan de lanserade smarta lampor och inte en enda lampa (har hela hemmet fullt) har gått sönder ännu. Kostar lite mer med Hue men kvalitén i både ljus och hållbarhet är något helt annat =)
Köpte ett gäng Meross smartplugs för 2-3 år sen och igår gick den första sönder. Så jag förstår vad Marcus menar, men det är trist att det alltid ska vara så här med elektronik…
Jag har en Hue Bloom och Hue Iris där halva färgskalan slutat funka. Så Hue-saker går också sänder.
Men även ledlist från Osram som hel la av, en list från Inner som jag hade bakom TVn gick av i en böj, en smart plug från Ikea som blinkar hysteriskt en halv minut när den sätts på.
Meross (hemma hos mig) håller riktigt bra kvalité till ett mycket bättre pris.
Hue funkar också, har en del Huesaker hemma. Men inget jag köper längre.
Allting är relativt vilken budget man sätter. AT6 är riktigt trevlig med inga synliga dioder men inte billig. Märke Domus line från Italien. Tror HTH kör med dessa.
Jag letar något som är klippbart och skarvbart. Sett några på TikTok men inte hittat något att beställa. Men det beror kanske på att jag inte begriper beskrivningarna.
Har inte de flesta märken skarvkopplingar. Tex dessa från Kjell.com så borde ju andra märken med ha. Vi använder ju de AT6 jag länkade ovan professionellt i inredning. De kan man klippa 27 mm tror jag men har inte kollat skarvkoppling
För DIY så kör vi WS2812B led strips hemma. Som kontroller så kan man köpa SMLIGHT. Eftersom du ska driva så korta strips räcker det med en bättre usb-a adapter som strömkälla.
SK6812 LED har varm/kall vit också som separata kanaler om man vill ha ännu mer detaljs styrning.
Jag har också Hue lampor som börjar närma sig 10 år på nacken, funkar fortfarande perfekt och används dagligen. Sjukt att en lampa kan hålla så länge ändå.
App eller hårdvaran krävs! Jag har en strip bakom tv-bänken men har det inte koppat till tv'n då jag inte gilliar ambilight. Tycker det stör mer än skapar effekt =)