Vilken e-scooter?

Hej.
Tänkte kolla lite med folket här vilken e-scooter man ska skaffa sig.
Tänkte ha en till och från tåget nu när jobbet börjar igen.
Siktar på runt 5-6k klassen. Behöver klara en vikt över 100kg.
Har funderat på Navee V50 eller en E-Wheels E2S V2 PRO.
Klämde lite på en navee v50 i helgen och lite osäker på hur bra det funkar när man fäller ihop den. Känns som den lätt fälls ut igen eftersom man inte kan låsa den i detta läge.

Någon som har bra koll på någon av dom ovan eller har någon annan att rekommendera?

Vet inte om du har sett denna men här testar vi V50:

Hur långt har du till tåget ungefär?

Jag har en E-Wheels E2S V2 MAX och är väldigt nöjd med den. Den är snabb, går att köra i ca 40km/h och den är stark och släpar upp mig (110kg) för alla tänkbara backar i 25km/h utan hicka.

Men jag skulle ändå inte rekommendera en E-weels till någon, och det är just pga tillgängligheten på reservdelar och deras verkstad. Här i Göteborg ligger verkstaden ute i Sisjön med extremt dålig bemanning för att ta emot kunder. Många reservdelar på deras hemsida har varit slutsålda i många många månader. Jag behövde en ny gasreglage för något år sedan och fick då ställa ner scootern i förrådet i två månader innan dom fick in delen så jag kunde byta. Tittar du på reserverar på deras hemsida idag så är det mycket som är slutsålt.

Får du punkterar eller liknande så finns det alltid däck och slang från andra verkstäder, tex Urbancorner så det funkar allt, men värre när du behöver något som är mer specifikt för den modellen du har.

Hade jag köpt en ny idag så hade jag nog tittat mer mot dom vanligaste märken som Ninebot eller Xiaomi. Tillförlitligheten och tillgången till verkstad och delar om något händer är en stor grej för mig eftersom det är med denna jag pendlar till jobbet varje dag.

Sista tipset är att välja någon som är lite vattentålig så du kan åka när det regnar, det gör det hela så mycket enklare.

1 gillning

Jo jag har sett erat test. Och ni tar upp problemet med hopfällningen såg jag. Men kanske inte är ett större problem när man vänjer sig.
Kommer köra runt 8km varje dag.

Aha. Bra att veta om reservdelarna. Surt om den blir stående allt för mycket.
Ska dra förbi deras Stockholm butik och testköra en och se hur den känns.
Tänkte köra med punkteringsfria däck eftersom det finns som finns som tillval.

Vi fick dock info från tillverkaren att låsningen på V50 skulle åtgärdas innan den börjar säljas här.

Jag kör 18 km * 2 varje dag på min M365 Pro och är det en sak jag ångrar så är det att jag inte köpte en scooter med dämpning. Det sliter på knän och fötter tillslut så det är något som är värt att tänka på.

Det kan jag hålla med om, saknar dämpning på scootern. Finns att köpa till min och tanken har slagit mig. Kör dock inte så långt varje dag

Synd dom inte fixade det så. Inte på dom som fanns på mediamarkt i alla fall.
Kanske kommer en ny version senare.

Ja verkligen. Jag håller på att testa denna nu (lite över din budget) men den är otroligt nice. Har blinkers, elektronisk tuta, pigg motor och fjädring fram samt punkteringsfria däck vilket gör att åkturen blir väldigt bekväm. Kommer en recension inom någon vecka på den.

https://www.proshop.se/Elektrisk-skoter/Segway-Ninebot-Kickscooter-F2-PRO-E-25-kmh/3182940?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

https://eu-en.segway.com/products/ninebot-kickscooter-f2-pro-powered-by-segway

Ja det gör verkligen skillnad om det är solida däck eller luftfyllda däck när det kommer till körkänslan. Undrar hur bra det funkar med deras "Uppgraderade 10" punkteringssäkra tum självtätande slanglösa
slanglösa däck med geléskikt" Funkar det så är det riktigt grymt!

1 gillning

Har kollat lite tester och det verkar fungera väldigt bra. En stor fördel är ju komforten jämfört med solida punkteringsfria däck där det blir väldigt hårt och skakigt.

Jag har lyckats få tre punkteringar på bakdäcket så tröttnade och satt på ett soliddäck istället. Upplever det inte så stötigt men mer ”svampigt”. Men beror självklart på vad för underlag man kör på

Satan vilken osis, har klarat mig helt än så länge på min M365 Pro men är nitisk med att alltid ha bra tryck i däcken, kanske det som har räddat mig i 300 mil. Ja det kan jag tänka mig, blir nog mer påtagligt om man kör på grus än på asfalt.

Kör egentligen bara asfalt men i stan så är mycket kanter, gatstenar, spårvagnsspår osv. Men har nog också haft otur...

1 gillning

Den ser bra up på pappret i alla fall. Men ska vara hård med budgeten. När man väl börjar skruva upp den så är det lätt att kostnaden blir väldigt mycket högre än tänkt. :slight_smile:

Är det viktigt för dig att den är laglig? Dvs ingen motoreffekt över 250 watt samt max 20km/h? Såg att Medimarkt har lite rea på uppföljaren till min scooter som har tuffat helt felfritt i närmare 300 mil.

Den är dock strypt till 20km/h men är ändå olaglig då motorn är på 300 watt. Dock så har Proshop EU-versionen som har samma motor men går i 25 km/h för 500 kronor mer.

https://www.proshop.se/Elektrisk-skoter/Xiaomi-Mi-Pro-2-e-Scooter-25-kmh/2879358?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

Fördelen med scootern ovan är att Amazon och många andra butiker har ett överflöd av tillbehör och reservdelar om något skulle gå sönder i framtiden. Går även att byta till punkteringsfria däck om så önskas men jag har ännu inte fått punktering på min.

Är på min andra punktering. Måste varit en defekt slang jag köpt för den klarade 3-4km innan det var punka igen.

Kontrollera insidan av däcket med när slangen är borta, vet vissa som haft som en liten metallflisa som gång på gång punkterar slangen.

1 gillning

Ska göra det, tack!.

Beställde E2S PRO igår kväll. Hoppas den är bra.

2 gillningar