Vilka produkter har ni som bara håller år ut och år in?

För två år sedan gjorde jag en talking head om planerat åldrande. Något jag menar väldigt sällan, eller aldrig, en verklig strategi utan det är mest ett sätt för konsumenter att skydda sitt eget samvete när de köper billigt skräp som sedan går sönder.

Det vill säga, man får vad man har alltid ett val att köpa det billigaste, som innehåller billiga komponenter och bara är utslängt på marknaden och får en hållbarhet därefter. Eller produkter som kostar mycket men som håller år ut och år in.

Kom att tänka på det nu när jag skulle installera min gamla skrivare på mina nya datorer. Först verkade det inte gå då det inte går att hitta drivrutiner på HPs webbsida (Det verkar vara en HP i grunden, eller så har HP köpt Samsungs skrivardivision vid något tillfälle) till vare sig Windows 10 eller MacOS Big Sur men samtidigt har jag genom att uppgradera från tidigare versioner av MacOS faktiskt fått in den i Big Sur på en tredje dator. Så efter lite Googlande så hittade jag en drivrutin för Windows som fungerade perfekt (och skall lösa det för den nya Big Sur-datorn snart).

Det är en Samsung SCX-4200 svartvit laserskrivare (med Scanner som jag iofs aldrig använder) som är 11-12 år gammal. Vi har alltså bytt lasertoner 1 gång under den här tiden.

Anledningen till att den hållit så länge är naturligtvis att den inte gått så varm utan bara använts någon gång i månaden och ibland inget på flera år men också det faktum att laserskrivare är i grunden en bra konstruktion där tonern inte riskerar att torka ut som bläck etc.

Därefter vill jag slå ett slag för mina Bose Companion 50 som jag köpte för runt 9000 kronor runt 2009 (inköpspris från dåvarande jobbet på Kullander). Produktlinjen är faktiskt äldre än så och släpptes som Companion 5 i vissa länder redan 2004.

Ironiska i detta är att de hade ett glapp i en kontakt när jag köpte dem men jag orkade aldrig ta tag i det. Nu så här 12 år senare har glappet försvunnit, hur det nu kan göra det :smiley:

Slutligen är det dags att ta farväl av min hemmaserver i form av en Mac mini från 2011 som taktat på bra som Plex- och filserver. Jag hade en idé att stoppa i mer raminne och en SSD men insåg att jag inte kommer använda den så mycket så jag sålde den på Tradera för 1160 kronor. Här skall Apple ha all cred i världen för att de varit så duktiga på att supporta den så länge med mjukvara (Slutade på High Sierra som är helt ok att använda). Det skall sägas att Windows 10 fungerar bra och är optimerat på rätt gamla datorer också.

Så med det sagt, vad har ni för gamla produkter som bara fungerar år ut och år in?

1 gillning

Måste slå ett slag för min stereo som jag har kopplat till TVn. Har nog haft den i 15 år. Är sugen på att byta ut den nu men det är verkligen en trotjänare

Förstärkare, NAD C715

Högtalare, Dali Concept 1

Har även en sub från Argon, men den har jag fått byta ut en gång :wink:

2 gillningar

Vi har en Roberts R-250 FM-radio i köket som förmodligen håller hur länge som helst. Trodde ett tag att den skulle bli offer för digitaliseringen av Sveriges Radio men nu verkar det inte bli så. Lyssnar på radio till frukost varje dag. :radio:

Allt typ, saker går aldrig sönder för mig, vilket är lite trist, hade saker gått sönder så hade jag iallafall haft bra anledning att byta ut grejer.

Senaste onödiga utbytet var en Dell 3000cn färglaser jag köpte 2004, bytt toners (bara den svarta) en gång på 15 år. Men den var för klumpig att flytta på tyckte jag så den byttes ut när vi flyttade till nya huset 2019.

Köpte en ny HP färglaser efter flytten och Dell-maskinen som var 15 år gammal, aldrig servad eller någonting (förutom svarta tonern en gång som blev utbytt) gjorde bättre färgutskrifter än denna nya HP.

Ja, HP tog över Samsungs skrivardivision.

Jobbklockan från 1968 bara går och går.

6 gillningar

Fast jag förmodar att den får förstklassig service :wink:

1 gillning

Har för mig att Roberts är ett riktigt fint märke med anor?

Klockradion!
Vitvarorna tänker jag inte nämna för de vi har nu har faktiskt hållt riktigt bra peppar peppar

Gamla Airport Express i form av väggbula, dom där som alltid gick sönder efter 2-3 år. Jag har flera stycken som använts fram till nu för att koppla upp till högtalare, verkar vara odödliga, nu är dom ersatta av Sonos One.

Kom på nu, en tvättmaskin har gått sönder (iaf slutat fungera, säkert enkelt att fixa), den var ~20 år gammal. :slight_smile:

Min Technics 1210 som jag haft i 30 år. Funkar lika bra nu som då. Hade två från början men sålde en för 10 år sedan. Ångrar det lite nu.

7 gillningar

Man håller ju efter sakerna. :grinning:

1 gillning

Har en Dell mini-desktop som står som fileserver med 2st USB diskar.
Den fyller 10 år i år. Kör senaste av windows 10 utan problem med 4gb ram
Den har fått lite kärlek senaste åren i form av SSD disk som boot.
USB diskarna (som står i MIRROR mot varann) har fått bytas ungefär var 3:e år eftersom de är så länge de håller.

Flera gånger har jag tänkte att jag ska byta den mot något annat. Men varje gång så har jag inte “hittat” varför. Den gör exakt det den ska göra utan några problem.

3 gillningar

Nu vet jag inte vad MIRROR betyder men 3 år låter lite i mina öron :thinking:

Håller med dig… Men jag har fått byta disk ungefär var 3:e år. Dessa står ju på 24/7 också.

1 gillning

Googla spegla hårddisk. :grinning:

USB-diskar är urkassa att köras 24/7.

2 gillningar

So I notice :slight_smile:

2 gillningar

Ja, det är en klassiker som började tillverkas redan på 30-talet. Passar fint i vårt 50-talskök.

Är väl inte teknik men…: Mina gamla vandringskängor från Lundhags (köpt under tidigt 90-tal innan de började maskintillverka sina skor) är fortfarande i mycket bra skick trots många veckolånga vandringar på fjället samt dagsturer i skog och mark.

2 gillningar