Vilka högtalare till vilken plattform?

Hej på er!

Nu är det som så att jag tänkte köpa ett par högtalare att placera i: Kök, vardagsrum, sovrum samt uterum.

Har idag endast grupper av Google Home minisar (vilket inte låter så där jättesexigt) vilket jag kör Spotify på via appen eller röst (GA). Varför jag valde just ghm att börja med var att dessa var enkla att sätta i grupper 3 minis blir en grupp ”vardagsrum” tex. Säger då: spela *** på ”vardagsrum” och det börjar då spela på alla 3.

Nu är det som så att jag funderar på att utöka lite i kvalite :). MEN VAD TILL VILLEN PLATTFORM?!

  1. GOOGLE, om jag stannar kvar på GH, vilka högtalare rekommenderar ni då just för att kunna sätta upp multiroom, skapa grupper med olika högtalare, samt då ev få in de i GH så man kan skapa grupper där och sätta på musik via röst mm

  2. Apple Homekit, om jag då istället väljer att köra på med mitt Apple eko-system, vilka högtalare ska jag då satsa på som ska kunna göra samma saker: multiroom, skapa grupper mm men då synas i HomeKit. Ja jag vet att ska detta gå att styra via röst så är det Apple Music som gäller… Hur funkar Airplay2? Kan man skapa grupper där?? Eller man måste bocka i varje enskild ring för att få ljud i valda högtalare varje gång??

Med GRUPPER menar jag tex 2-3 högtalare som jag skapar i en grupp som heter ”vardagsrum”. För att då i antingen app eller röst kunna välja ”vardagsrum” så det spela upp på alla 3…

Ja jag är helt grön vad gäller multiroom, parningar, skapa grupper, zoner mm vad gäller annat än just Google Home mini :joy::joy::joy:

Ös nu in med egna tankar och idéer, feedback, tips mm mm.

Inga värstingtgrejer nu, är ute efter lite mysig bakgrundsmusik vid middagsbjudningar mm som ändå ska ha en viss potential (om ni fattar) typ symfonisk, billigare sonos, mm. vad som nu finns?

Sonos :slight_smile:

De har högtalare i alla prisklasser och stöd för AirPlay 2 (de kommer då även in i Hem-appen) och de finns med Amazon Alexa och Google Assistant.

2 gillningar

:point_up_2:t2:

Jag instämmer i kören. Sonos har ju fötterna i båda ekosystemen och det går att använda båda samtidigt.

1 gillning

@Marcus_Attefors @Sevis @Hakan_Ander

Ganska tydligt här, vad jag bör satsa på :slight_smile:

Nästa fråga: om jag satsar på Sonos (typ play one gen 2) heter den väl kanske?, räcker det att köpa de högtalarna då, eller behövs det ngt mer från Sonos. Bridge, hub eller någonting sådant? Sen ska man väl kanske koppla in en högtalare med kabel? Så de skaffar sig ett eget nät?

Behöver all hjälp och guidning här!!!

Gör en SONOS-VIDEO! :wink: (för nybörjare som jag)

Vi har massa Sonos-recensioner men själva installationen är verkligen busenkel så en guide är överflödig! Modellen du ska ha heter Sonos One, Sonos Play:1 är äldre modellen som saknar Airplay och röstassistenter.

Du kan koppla via wifi eller köra en med kabel så kör de ett eget nätverk mellan alla högtalare och det behövs ingen hubb eller liknande, bara att köpa högtalarna och dra igång!

Puss på dig @Marcus_Attefors Du har räddat min helg :). Nu ska man bara få med frugan på tåget inför vårens uppdatering :slight_smile:

Smygköp den första sen brukar resten lösa sig! Haha

Japp. Har funkat förr :wink:

1 gillning

Eller så bara köper du alla på en gång , och ber om ursäkt efteråt :wink:
Alltid lättare be om ursäkt än om lov haha a och o !
Säg du tappade kvittot :rofl: stormen Laura tog den

Håller med ovanstående, det finns flera multiroom-alternativ som är mindre kända men Sonos är det som har bäst utvecklad app och dessutom flest alternativ när det kommer till högtalare i olika prisklasser.

2 gillningar

Har visserligen bara en Beam men jag är inte superövertygad att det är Sonos ekosystem jag ska fortsätta med. Jag är nöjd med min Beam och den gör det den ska men gillar inte att låsa mig till en tillverkare då det begränsar urvalet samt att jag “sitter i knät” på dom. Dessutom hackar ljudet ibland konstant när jag kör Spotify till min Beam, inte ofta men ibland. Klurar och grubblar vilken väg jag ska gå.

Vill du inte låsa in dig så måste du ju dock helt gå i från app-styrda högtalare.

1 gillning

Jag tycker inte att jag känner mig inlåst med Sonos sedan AirPlay 2-stödet kom. Jag kan blanda högtalare fritt och skicka ljudet till olika tillverkares högtalare. Gällande lagget så är det nog på grund av eget WiFi. Upplever inget sådant!

Exakt. Med Airplay 2 så lirar Sonos och HomePod fint ihop. :+1:t3:

Men inlåst även det.

(Notera nu att jag inte ser något problem med det)

1 gillning

Vi Apple-fanboys älskar inlåsning!:sunglasses:

6 gillningar

Appstyrda, hur menar du?
Jag tänker att om jag kör Cast-kompatibla högtalare kan jag blanda fritt och skapa en grupp med lämpliga högtalare.

Okej, låter smidigt med AirPlay.

Ja så fort ett företag äger en teknik så är det ju inlåst - så i ditt fall blir du beroende av Google (ett företag som visserligen inte lär lägga ner sitt ekosystem i första taget men som annars är notorisk bra på att lägga ner tjänster och teknik).

Precis som du blir beroende av Apple med AirPlay.