Vikbart 2021

Samsung har ju den vikbara marknaden i sitt grepp, just nu. Ryktet säger minst tre nya vikbara enheter från Samsung nästa år. Först ut verkar en Fold Lite vara, sedan Z Flip 2 med större skärm på utsidan och sist Fold 3 med under skärmen kamera (äntligen) och s-pen. Min dröm är ju en vikbar enhet med DeX och s-pen och 2021 verkar vara året då det går i uppfyllelse :slightly_smiling_face:
Vad säger ni andra, en gimmick, priset som avgör, och ni som testat eller har en vikbar vad säger ni?

Jag har väldigt svårt att se att någon tillverkare lyckas konstruera en vikbar telefon som är lika slagtålig och robust när det gäller fukt som en vanlig telefon. Därför har jag svårt att se mig själv köpa en sådan.

Återstår ju att se, man skall aldrig säga aldrig men helt klart en utmaning. Samsung har lyckats med att IP klassa Note serien så hoppet finns lite i alla fall :slightly_smiling_face:

Vad är det med vikbarheten som egentligen lockar?

Att få en större skärm, såklart men hur ofta behövs det för gemene man?

Nu är jag visserligen personen som alltid rekommenderar folk att köpa så stor Tv som möjligt, men när det kommer till mobiltelefoner upplever jag inte samma sak. Visst jag brukar under fotbolls Vm och Em kolla matcher på mobilen när jag är ute, men annars ser jag inte nyttan.

Samsung har ju två spår just nu. En mobil med långsmal skärm som du viker på mitten typ clamshell. Där är ju en kompakt mobil form ihopvikt som är intressant. Personligen använder jag splitscreen och min s-pen ofta och att då ha en surfplatta i fickan med dessa funktioner är intressant.

Känner mig klart tudelad inför detta med vikbara mobiler. Å ena sidan kan man ju se tillfällen när en större skärm kan innebära att att man inte sliter upp laptopen och gör något. Å andra sidan kanske det som att telefonen blir för stor och för skör. Men jag har funderat på om man skulle ha en 12 mini och en Pro Max och använde dem vid olika tillfällen. Det är väl ändå en signal att jag ser vissa behov av en större skärm.

Jag tror ju att jag hade haft nytta av en vikbar Note, men vet ju inte säkert då jag inte testat. Men en Pro Max eller Ultra som blir en mini i fickan är ju typ Z Flip konceptet

Vikbar telefon är lika användbart som curved tv.

Curvad skärm är dock meganice!

2 gillningar

damn right. Är förvånad det fortfatande finns haters på detta

2 gillningar

Det är rätt många småsaker som talar för och emot fold för mig personligen.

Just nu sitter jag och kollar fotboll och skriver lite på TV… fold ej behövligt

När jag ligger i sängen och kollar youtube, fold funkar där…men var är kickstand?

När jag flyger som passagerare kopplar jag in min note till hdmi och kolla på stora skärmen framför mig.

När man sitter på fiket och slösurfar, ja där kan fold ha sin nytta.

men en sak som jag saknade väldigt mycket när jag använde min fold var just ett kickstand.

Intressant det du skriver, har jag inte direkt funderat över. Fold 2 har ju steglöst gångjärn men då tappar man ju halva skärmen

exakt… och det är svårt att hitta bra läge för den tippar bakåt om man viker den förmycket

På en tv?!?!? Du måste skämta :grin: Helt värdelöst

skärm sa han

Och jag skrev tv så vad en skärm har med saken att göra vet jag inte :slight_smile:

…aja.

All alla skärmar inte är samma :slight_smile:

Läs vad jag skrev :slight_smile:

Vikbar telefon är lika användbart som curved tv.

Ingenting om monitor överhuvudtaget alls.
Förstår din invändning om jag hade skrivit "curved skärm" men nu gjorde jag inte det.

1 gillning

Jag läste vad du skrev så nu tar vi ett djupt andetag och funderar på om jag kan ha menat något annat än att jag trodde du menade skärmar :slight_smile:

5 gillningar