Video: Xiaomi Smartmi Fan 2 - det smarta i en smart fläkt

Kräver fläkten någon form av gateway från xiaomi för att den ska funka med app/ nätverk?

App kräver den. Men ingen gateway

Tack för infon, då behöver jag inte avbeställa ordern jag lade tidigare idag =)

1 gillning

Beställde du ifrån mi store?

Stämmer! Och den kom idag, lagom till väderdippen. Men den funkar kanon iaf, mycket tystare än den “dumma” jag haft sen tidigare. Nu tänkte jag kolla på möjligheten att få in den i conbee-/ home-assistant-/ homekitträsket. Ingen aning om den ens har zigbee dock.

Vädret spelar ingen roll… Kör fläkt året om typ… skönt som fan…

Funderade på att köpa denna till nu i sommar men nja… Jag ser denna som en bra och lovande produkt men så länge jag inte kan justera den vertikala riktningen av fläkten via appen så väntar jag. I övrigt är den smart nog för mig men just denna funktion är en dealbreaker för mig.

Jag var oxå lite skeptisk. Efter ett par veckor med denna fläkt är jag helnöjd. Går riktigt tyst på lägre hastighet. Saknar inte vertikal justering, vilket jag trodde att jag skulle göra.

Problemet är att jag kan tänka väldigt svart-vitt och har svårt att ändra tankesätt ibland. Har jag bestämt mig för att en produkt ska ha vissa egenskaper som kommer jag aldrig bli nöjd så länge någon av dessa saknas. Även om det så är en helt onödig funktion. Och jag kan vara väldigt envis och vänta länge på att de egenskaper jag bestämt mig för ska finnas hos produkten gör det. Så tyvärr; jag skulle ändå bara gå och sura över funktionen jag tycker den borde ha…

Men kom igen, klart du ska slå till :wink:

Nix. Jag inväntar istället 3:an… :wink:

1 gillning

Är det en funktion som finns på andra fläktar?
Har aldrig sett funktionen på andra fläktar, och tänker att om det inte är en vanlig funktion så kan det dröja innan den kommer (om det ens kommer).
Och behöver du en fläkt så köp en, kommer funktionen senare så sälj denna och köp den nya då. :wink:

1 gillning

Har denna fläkt påväg hem i detta nu. Min fundering är dock ifall det är värt att även införskaffa aqara hubben för att kunna få in sagda fläkt i homekit. Detta är i nuläget det enda inom Xiaomi jag äger och skulle således bli det enda som kopplas in i hubben. Funderade ett tag på att koppla in den i ett Ikea trådfri uttag och därigenom kunna styra att den ska starta om inne temperaturen är en viss grad. Vet dock inte om detta fungerar. Vad säger ni experter?

Den går inte in i HomeKit tyvärr.

jasså inte alls ens med hubben?

Det är bara Aqaras sernsorer som är HomeKit-kompatibla.

1 gillning

Det fungerar inte då det är elektronisk strömbrytare. Har testat :wink:

Det man kan göra är att schemalägga när den skall vara igång via appen.

Var lite rädd att det var så, men schemalägga via appen låter iofs inte helt fel heller. Tack för svar

Köpte en Xiaomi Smartmi Fan 2S här i Thailand i förrgår, kostade 695kr. Fungerade klockrent att ställa in och att den har 20 timmars batteri tid var riktigt förvånande. Blev en beställning av Aqara hub, Xiaomi AC controller och Aqara magic cub idag för att komplettera och börjar bygga lite mer. Vi tittar på hus dessutom och det finns ju så sjukt många saker man är sugen på nu!

2 gillningar