Video: Så ersätter iPad Pro datorn nu då?

Nu har jag använt min iPad Pro 11” (2020) med Magic Keyboard och Pencil i exakt tre månader. Jag har verkligen använt denna mycket (säkerligen några hundra timmar) och har försökt att göra allt för att inte använda min MacBook Pro från 2016. (Har inte tänkt att utföra InDesign-arbete på iPad dock, men allt övrigt jag gör borde gå var min infallsvinkel.)

Vad tycker jag då? Well, tyvärr har jag tvingats använda macen långt mer än vad jag hade hoppats, även om jag fortfarande tycker att iPad Pro-setupen är fantastisk. Rent hårdvarumässigt har jag inget alls att invända mot, tvärtom är det rentav bättre än vad jag trodde. Anledningen till att jag valde 11” var att verkligen vara portabel och kunna använda plattan löst med så låg vikt som möjligt utan Magic Keyboard - detta har funkat utmärkt.

Men det finns väldigt mycket att göra med OS som jag tyvärr inte sett någon alls förbättring av i iPadOS 14 och i synnerhet många tredjepartsappar måste förbättra sig ofantligt mycket (i mitt fall framför allt Excel, som fungerar så illa i totalupplevelsen, får nog skriva ett eget inlägg i annan tråd bara om detta).

Jag såg länkade artikel från MacWorld för någon vecka sedan och jag kan hålla med i mycket, men tycker inte det alls är så illa gällande en massa småsaker författaren anmärker på som man lätt lär sig nya sätt att tackla. Tycker annars att ansluta en extern skärm och visa annat en dubblerad iPad-skärm är märkligt att det fortfarande inte går i iPadOS 14.

https://macworld.idg.se/2.1038/1.737319/byta-mac-mot-ipad

Hursomhelst, vad är det då som jag inte klarar hantera med iPadOS plus externt tangentbord på ett smidigt sätt? Jo, i grund och botten handlar det om hantera filer och kopiera information:

  1. Till skillnad mot macOS kan inte iPadOS hantera mer än en PDF åt gången via Filer. Alltså klickar man på en PDF-fil tar man över filsystemet och det visar bara denna fil. M.a.o. helt omöjligt att utan tredjepartsprogram (som Acrobat) kunna visa fler än en PDF-fil och överhuvudtaget samtidigt nå filsystemet. Jag saknar en egen native-app som motsvarighet till macens Förhandsvisning något enormt.

  2. Jag tvingades lämna Dropbox efter många år till förmån för iCloud pga att versionshanterade filer från Microsoft- och Apple-programmen blev egna filer för varje version (med olika filnamnstillägg). macOS-programmen gör visserligen inte dessa filer men iPadOS-apparna ”skräpar ner”. Dropbox stöder heller inte Apples taggar över plattformarna. Men jag saknar nu Dropbox inbyggda versionshantering i sig då ju iCloud inte har detta.

  3. Väldigt bökigt att hoppa mellan mappar i Filer. Systemet lever dessutom ofta ”sitt eget liv” och byter nivåer i ett katalogträd när man inte vill det. Oj vad man saknar drag-and-drop av filer mellan mappar - känns som man flyttats minst 25 år tillbaka i tiden i Filer.

  4. Kopiera, klippa ut och klistra in fungerar extremt dåligt med tredjepartsappar och dessutom på olika sätt. För några funkar tangentbordskombination kringla-C, för vissa måste man markera och välja i den iOS-meny som dyker upp och för andra måste man kopiera två gånger innan iPadOS tar in det i minnet. Väldigt frustrerande och tidsödande. Ofta lika svårt i många appar att klistra in det man har i minnet på rätt sätt (framför allt mellan olika appar).

  5. Split View behöver förbättras/förenklas. Alldeles för många moment att svepa och dra för att vara riktigt användbart.

Det är klart att jobbar man inte så mycket vare sig med separata program/appar eller med filer och har ett webbaserat arbetssätt så tror jag man klarar sig otroligt bra. Men för mig har jag blivit extra medveten om hur många filer man hanterar och hur mycket info man skyfflar mellan program/appar. Det är väl egentligen det som är en dators stora styrka, men där iPadOS inte riktigt hänger med.

Vad tycker ni och vad tror ni? Är det först i iPadOS 15 det blir möjligt att gå iPad-only eller tar det ännu längre tid?

1 gillning

Väldigt intressant sammanfattning!

Jag har också haft min iPad Pro 11" med Magic Keyboard i ganska precis 3 månader. Jag har inte försökt ersätta min jobbdator utan bara min privata MBP och tycker att det har funkat utmärkt, inte 100% men helt ok.

Jag håller med om det mesta du säger och ser tre områden som stökar till det:

  • Tredjepartsappar: Många stödjer inte tangentbord och mus eller är helt enkelt extremt inkonsekventa. Excel skulle vara helt ok om dom bara stödde tangentbord och mus ordentligt, men det har fått mig att använda Numbers istället. Photoshop funkar ok (men med nya arbetsflöden) och jag skulle hemskt gärna se att både InDesign och Illustrator fanns till iOS också.
  • Multitasking: Oerhört svårt att förstå och använda på ett rimligt sätt. Split view, när kan man ha multipla instanser av samma app etc. Har sett en del konceptvideos som verkar intressanta men här behöver Apple ta sig en rejäl funderare om iPad ska kunna ersätta en Mac.
  • Filer: Känns rudimentärt fortfarande och kräver väldigt mycket mer energi än att hantera filer i Finder. Förstår att tanken är att man inte ska behöva hantera filer speciellt mycket i iOS utan att det ska ske automagiskt men riktigt så enkelt är det ju inte… Men för att ge lite reel feedback till dig @LarsEinarsson drag-and-drop funkar i Column View samt med två Filer öppna i Split View. Flera PDF:er går ju också bra med flera instanser av Filer öppna (även om det ibland är oklart hur man öppnar flera instanser…)

Som sagt, för jobb byter jag inte ut min Mac än på ett par år minst. Hemma så fungerar iPad-only (om än med viss frustration) men uppsidorna är också många flexibiliteten är kanon och kombon av en platta och en laptop är svårslagen.

Jag återkommer med en längre utläggning om detta när iPadOS 14 släpps. Gick över till iPad som primär dator för flera år sedan.

1 gillning

Min tanke är att gå över till iPad när Macbook 12:an från 17 pensioneras. Men som rostig DJ behövs möjligheten att föra över köpt musik till USB, kanske löses med att köpa från Bandcamp istället för iTunes.

Ipad kan väl inte ersätta en dator för dom som vill jobba på riktigt.

Jobba på riktigt?
Jag som jobbar verksamhetskonsult, använder webblösningar + Office.
Valde MacBook Air i början av 2019 när jag bytte jobb. Hade jag vetat det jag vet idag (har iPad Pro privat) hade jag utan problem klarat mig med iPad Pro i jobbet.

1 gillning

Får se om de går att gå ifrån Mac till iPad helt :stuck_out_tongue:

Jag har gått helt från Mac till iPad privat sen förra sommaren, men har kvar en Mac som jobbdator. Funkar kanon.

1 gillning

Sen jag fick ett Brynge till min 11 Pro så har det inte blivit mycket knappande på macen…

2 gillningar

Kört iPad Pro sedan 2018. Saknar inte min mbp en sekund :slightly_smiling_face:

Får man se en minirecension här i bubblis vid tillfälle?

Absolut! Älskar det :heart_eyes:

Går absolut :slight_smile:

Jag har kört så sedan iPad Pro 2018 kom och har aldrig blickat bakåt.

1 gillning

Missar ni inget? Känns som de går snabbare allt med en dator, menar inte att dator i sig är snabbare utan att man gör allt snabbare bara. Kanske är en vane sak. :slight_smile: men ser fram emot en iPad Pro framtid

Exakt det där är problemet för mig, det känns som man får ta stora cirklar runt varje uppgift som skall göras istället för att gå an uppgiften direkt. Har provat så många gånger att köra enbart iPad men går inte. Det skall bli kul att se vad som blir nytt med iPadOS under WWDC.

1 gillning

ah :smiley: jag tror på en framtid med iPad. såg också de går att redigera foton direkt på extern utan att exportera över till iPad först genom Lightroom vilket e najs.

Ja kanske, är en svår balansgång för Apple det där, de vill nog inte göra den för lik heller för då tappar de intäkter på deras datorer. Tror alltid att iPad i någon form kommer vara lite stökigare än en renodlad dator.

Håller helt med dig! Jag anser att det största problemet är filhanteringen. Jobbar man mycket med separata filer (som jag) så är Filer i iPadOS vansinnigt mycket begränsande och tidsödande jämfört med Finder i macOS.

Å andra sidan om man jobbar väldigt app- och/eller webbaserat kan jag tänka att iPad går väldigt bra att ersätta en mac.

Nog måste Apple ge Filer lite kärlek iom iPadOS 15 eller vad tror ni? I iPadOS 14 hände ju i princip ingenting jmf m iPadOS 13…

Jag har både iPad Pro med Magic Keyboard och MacBook Pro M1 och det är en enorm befrielse att sätta sig bakom en mac om man ser till tidsvinsten. Men man kan absolut göra allt även på en iPad! Och rent hårdvarumässigt är iPad Pro med Magic Keyboard en fantastisk maskin.

2 gillningar

Jag tillhör också de som testat att leva med iPad istället för laptop i arbetslivet. Men det blev för bökigt. Nu var det några år sedan och då telefonerna blivit bättre och större och laptop bättre och “mindre” så känns det som att jag enkelt kan ta med min 13" laptop. iPaden fyller inte samma funktion längre. Även om den, mot förmodan, idag skulle kunna ersätta laptops.

3 gillningar