Viaplay släpper trailer för den norska krigsfilmen "Guldtransporten"

Från sajten:


Viaplay har idag släppt en första teasertrailer för sin kommande film Guldtransporten som den första filmen från Norge som är gjord av Viaplay.

“Guldtransporten” baseras på på den verkliga händelsen där riksdagssekreteraren Fredrik Haslund tillsammans med en helt slumpmässig skara människor lyckades smuggla ut Norges guldreserv från landet när tyskarna var på väg rakt in i landet. Det var en salig blandning av banktjänstemän, sjuksköterskor, lastbilschaufförer som helt saknade militär utbildning. Totalt var det 50 ton guld som de tillsammans fick ut ur landet så tyskarna inte kunde lägga vantarna på det.

Filmen har premiär på Viaplay den 15 december och av trailern att döma så ser den faktiskt rätt påkostad och välgjord ut så det ska bli spännande att spana in denna.

1 gillning

Krigsfilmer är jag väldigt svag för. Särskilt äldre filmer. Inte för jag gillar krig, men tycker dom kan vara spännande och intressanta på något vis!

The Green Berets (1968) tycker jag är en riktigt bra film! Jag tror inte jag sett så många filmer från Norge dock. Jag vet om 2 filmer jag tycker väldigt mycket om från Norge. Vågen (2015) och Jordbävningen (2018). Katastroffilmer dock!

1 gillning