Vi tar död på bakterierna på mobiltelefonen

Från sajten:
image

Våra prylar och ägodelar är inte immuna mot bakterier och virus utan snarare tvärtom, de samlas gärna här. Vi har testat en UV-rengörare från Invisible Shield som hjälper till i vardagen.

Det finns ingen som vid det här laget är ovetande om vad situationen med Covid-19 medför och hur denna påverkat oss i vardagen. För ett år sedan var handsprit något vi möttes av vid besök i sjukvården men nu är det något som blivit en del av våra vardagliga rutiner. Just handsprit är bra då detta effektivt minskar risken för att vi utsätts för smitta och i kombination med bra handhygien också är ett enkelt sätt att förebygga smitta på.

Men hur ser det ut med våra prylar då och främst då våra mobiltelefoner? Denna älskade pryl som åker upp och ner i våra fickor oavsett var vi befinner oss, hemma, på jobbet, i butiker eller i kollektivtrafiken – hur mottaglig är denna för just bakterier och virus? Tydligen en del enligt undersökningar som gjorts och publicerats under senare året och i laboratoriemiljö har Covid-19 lyckats överleva i 28 dagar. Kan du då göra något åt detta som en vanlig privatperson? Vi har testat Invisible Shield UV Sanitizer från Zagg som tar död på upp till 99,99% av bakterier som kan trivas på våra ägodelar.

Förpackning & innehåll

Förpackningen är hyfsat stilren och lyfter fram viktiga argument kring produkten tydligt – att den dödar 99,99% av våra vanligaste bakterier. Detta görs med inbyggda ljuskällor som avger UV-C ljus. I förpackningen finns själva enheten, Invisible Shield UV Santizer som påminner om en mindre skanner. Utöver produkten finns en USB-C kabel för strömförsörjning, dock utan strömkontakt samt en mindre manual.

Invisible ShieldInvisible Shield Invisible Shield

Användning & funktionalitet

Invisible Shield UV Sanitizer använder UV-C strålning för att döda bakterier som finns på de saker du lägger i för rengöring. Lyft på locket och placera din mobil på de upphöjda delarna och stäng sedan locket. Storleken fungerar för de flesta mobilerna på marknaden då innerutrymmet mäter 20 x 11,5 cm. Rengöringsprocessen startas sedan genom att trycka på knappen “Start” på framsidan. Ovanför denna finns små dioder som visar status i desinficeringsprocessen; 25-50-75-100%. När alla dioder slocknat efter cirka 5 minuter är hela processen klar och du kan då ta ur din mobil igen. Tänk på att du behöver ta av eventuella skal innan du lägger i mobilen.

Invisible Shield UV Sanitizer

Inför testet har jag googlat runt på nätet kring just bakterier i vår närhet och hur förekomsten av dessa uppstår. En vanlig bakterie som dyker upp lite för ofta är t ex Escherichia coli, mer känd som E.coli som finns i vår avföring och som sprids då handhygienen inte sköts ordentligt. Med andra ord skit på luren och något som är relativt vanligt då många gärna tar med mobilen in på toaletten.

Efter att vi själva försökt hitta lösningar för att mäta bakteriehalten innan och efter på våra prylar insåg vi att detta inte är helt lätt. Jag fick då ta del av ett antal olika artiklar kring studier samt testresultat som påvisade att Invisible Shield UV Santizer tar död på 99,99% av Staphylococcus aureus eller Stafylokocker (som vi säger här i Sverige) och E.coli inom 5 minuter. Ett av dokumenten jag fick ta del av kommer från det världsledande amerikanska testlabbet SGS som i sitt test intygar hur olika nivåer av bakterieförekomsten testats och vilket resultat detta ger vilket får anses vara tillförlitligt.

Primärt är det jag kunnat testa alltså användbarheten i ett vanligt hem med vuxna och barn. Det har också varit intressant att se hur en ny rutin anammas i hushållet, inte helt lätt och många påminnelser och lappar innan det sitter ska tilläggas.

Invisible Shield UV Sanitizer

Det som dödar bakterierna är alltså UV-C strålning och om denna skriver Strålsäkerhetsmyndigheten så här:
“UVC-strålning är mycket energirik. Solens UVC-strålning når inte jordytan eftersom all UVC absorberas av atmosfären. UVC-strålning används till exempel i speciallampor för att döda bakterier.”

Just UV-C är alltså inget nytt påfund utan används inom sjukvård och i laboratoriemiljöer för att desinficera och rengöra produkter som är i behov av detta. Det starka, blå ljuset som används är så pass kraftfullt att det dödar bakterierna efter ett par minuter. Så, Invisible Shield är med andra ord en konsumentprodukt som kan användas hemma för att döda bakterier. Dock ska du vara uppmärksam på att INTE öppna locket under pågående rengöringsprocess efter UV-C ljuset kan vara skadligt för dina ögon. Så, säkerställ att den inte placeras där något nyfiket barn kan komma åt den av nyfikenhet kring det svagt blå ljus som syns, speciellt i lite mörker.

Sammanfattning

Jag har under en tid använt denna nu och försökt lägga till en ny rutin som innebär att jag lägger i min iPhone 11 när och om jag varit utanför hemmet (vilket i sig inte sker så ofta då jag arbetar hemifrån). Efter slutförd desinficering har jag har även lagt i min bilnyckel och mellan varven har även mina in-ear lurar åkt i. Hela förfarandet är smidigt om du väljer att ha lådan lättillgänglig vilket då även fick med resten av familjen att börja lägga i sina mobiler för rengöring. Lite synd att den är begränsad på höjden då en del glasögon inte får plats så att locket stängs ordentligt.

Arbetar du i utsatta miljöer där det förekommer bakterier och känner att du vill vara på säkra sidan så kan Invisible Shield UV Sanitizer vara något för dig. Det måste trots allt vara bättre att veta att du gjort vad du kan för att hålla bakterierna borta från din mobil och andra ägodelar du har och som kan utsättas.

Invisible Shield UV Sanitizer kostar runt 500 kronor och kan köpas här.

Plus