Vi som vårdar språket

Det måste ju betyda att man får parkera där om man blivit bjuden, eller? :rofl:

För säkert 30 år sen fanns det skyltar i restaurangen på högskolan i Örebro där det stod:
RÖK FRITT. Jag blev alltid sugen på att tända en cigg.

2 gillningar

Bara bjudna får parkera.

Har man medlemskap eller bokat pass så får man parkera någon annanstans

Jag gick ut med mina finskor. :joy::joy:

3 gillningar

Frun fick vara hemma? :crazy_face:

Billiga barn cyklar.

Dyra åker bil.

Jag avskyr särskrivningar men funderar på om inte språkutvecklingen borde börja acceptera särskrivningar och på sikt göra det till norm? Vi är ju så präglade av engelskan att det vore ganska naturligt.

Hur ska man då veta om det är en sjuk sköterska eller en sjuksköterska?

Engelskan är dessutom inte särskilt konsekvent. De skriver ihop vissa ord, isär andra och har bindestreck i ytterligare några andra.

Till exempel:

webcam
web page

Jag vet helt ärligt inte. Jag är bara observant på allt konservativt. Inom alla områden finns det de som vill värna det rådande. De måste alltid få motstånd. Och jag är ju inte den som bara jäklas så lite har jag funderat på om det är lite av Don Quijote över motståndet mot särskrivningar och om det borde luckras upp.

1 gillning

Särskrivningar slåss vi mot. Är benägen att gå ut och demonstrera om de tillåts.

Brinner inte lika mycket i frågan om att skriva dom i stället för de/dem. Gör det om ni vill.

3 gillningar

För övrigt försöker jag etablera kviss i stället för quiz nu när vi förlorade striden om jos (juice).

Jag såg mitt nya favoritord tidigare i dag. Prinsesstårtaorgie! Till och med bättre än elbilsfet.

Fast då blir det ju en sjuk sköterska och inte en sjuk sjuksköterska. Kanske den sjuka sköterskan bara sköter personer som inte är sjuka och är således inte en utbildad sjuksköterska, även om hon just idag är sjuk.

Låter mycket godare iaf :joy:

ChatGTP har precis hittat mitt:
Kulturhistorisktillgänglighetsanpassningsarbete

Gud så hemskt. Underbart..:laughing:

Tjex då? (Kex)

Har den hittat förstamajtalarstolsuppsättaressuppleantsassistent?

Jag tror att du har rätt. Förutom influensen av engelska tror jag rättstavning i Word och auto correct också gör att vi går mot särskrivning som norm. Som @Zop säger så gillar jag inte särskrivningar när det faktiskt är betydelsebärande men i många fall spelar det ju faktiskt inte någon större roll.

Det är verkligen omöjligt att veta. Man litar i allmänhet på att sammanhanget förklarar snarare än om det är sär- eller sammanskrivet. Jag gillar bindestreck som kompromiss.

Jag är helt för att vi bara skriver 'dom'. De flesta vet inte när de ska använda de eller dem och att göra fel när man inte behöver stör mig mycket mer.

Jo, men även där blir det oklart:

Peter Esse älskar dom.

Vem älskar vem?

Blir tydligare om man väljer mellan:

Peter Esse älskar de.

Peter Esse älskar dem.

2 gillningar

Utan tvekan ger de/dem ett mer precist språk, men när de flesta iallafall inte kan skillnaden tycker jag att det är bättre att bara köra på dom. Det fungerar tillräckligt bra.

2 gillningar