Vi som väntar på pengar från SAS och andra resor

Jag har icke ombokningsbara. Reser apklass…:sunglasses:

Vår USA-resa hade vi bokat med Eurobonus-poäng så de var avbokningsbara - där har vi ej fått tillbaka skatter och avgifter.
Mamma och pappas USA-biljetter var ej avbokningsbara men SAS ställde in planet och vi begärde återbetalning i stället för voucher.
Resan jag pratade om senast nu var avbokningsbar och betald med Eurobonus-poäng, där fick jag tillbaka poängen när jag ringde dem samt fick meddelande att skatter och avgifter kommer ta långt tid att få tilblaka.

Jag har en kompis som har fyra privata tor biljetter till Washington i business och hans fru har två. Han funderar på att begära SAS i konkurs. Det kostar tydligen 1800 i avgift så han har inte bestämt sig. Såklart lite på djäkelskap, men de ligger ute med över 100’

Nog många som gått i de tankarna. Men SAS kommer alltid vara to big to fail utan, dem skulle Arlanda bli ett bakvatten utan dess like men även alla long haul resor från Köpenhamn blir byte på Heathrow eller Frankfurt.

Håller med.

Jag har mailat med dom så känner mig rätt lugn. Blir bara väldigt irriterad för dom verkar ta noll ansvar och bara hänvisa mig till klagomålavdelningen. Får skriva dit och vänta igen...

Citat
Det var tråkigt att se att du fick fel information från oss.
Vi har dock inte kunnat ordna så att du får full återbetalning för din resa eftersom den inte blev inställd innan du bokade av.
Jag, som min kollega, förstår om du inte godtar detta och ber därför jag att du vänder dig till våra kollegor på SAS Customer Care som tar hand om frågor gällande kompensation och ersättning. Vi har inget sätt att skicka ditt ärende vidare till dem direkt desverre, utan ett ärende måste först skapas genom länken du fick tidigare

Y är också apklass med ombokningsbar

1 gillning

vet du vilken typ av biljett han hade? J R D eller I?
business brukar inte vara problem att avboka.

Min erfarenhet är att om man avbokar på flygbolagets websida får man tillbaka pengarna ganska fort. Om man ringer tar det evighetet.

men du fick full återbetalning, Vad mer vill du ha?

Är de fullt avbokningsbara och avbokning sker via automatiserad process via webben är det nog så. Men det är ju ofta man inte hamnar där, tex som i min Stockholmsresa när jag bara ville avboka hemresan, då var det samtal som gällde.

Nej det fick han ju inte, avdrag på 6000 riksdaler.

1 gillning

Jag vet inga detaljer. Men SAS krånglade.

Jo, kom på att han hade inga problem att avboka. Men han har/hade inte fått pengarna återbetalade.

aaah missade det.

Men avbokar man INNAN flyget är inställt så är det som det är.

för många år sedan visste jag att flyget skulle bli inställt innan det blev officiellt. så ringde och bokade om, fick inte tillbaka skatten då… hade jag väntat 30min tills det officiellt blev inställt så hade jag fått det.

skumt…
jag tror det är något annat bakom då som strular. Nytt kort?, Biljetten var inte ombokningsbar eller något?.

inte för att försvara sas på något sätt.

Ingen aning som sagt. Men är det inte samma för honom som för en massa andra? Helt ok att avboka men ingen återbetalning har ännu skett? BA hade jag en mycket dyrare biljet med, men fortfarande ombokningsbar, där var det nästan omöjligt att komma i kontakt med BA men när jag väl kom i kontakt med dem tog det 4 dagar så hade jag pengarna på kontot.

Yes, är helt med på det om biljettreglerna.
Men i det här fallet hade jag kollat på sas sida som listar inställda flyg och där fanns flyget i fråga.

Däremot har jag i efterhand märkt att den sidan för inställda flyg är otydlig. Så jag kan mycket möjligt läst fel. Men jag tycker man kan anta att support kollar upp själva att det är inställt

Det är välkänt att SAS ligger flera månader efter med återbetalningarna.

jo…men den stora frågan jag försöker luska i är vad det är för biljett typer.

om det var o-ombokningsbara förstår jag det tar tid. men de var fullflex så är jag förvånad det tar tid

Om det är fullflex och avbeställning sker via webben tar det antagligen inte någon större tid men det är nog väldigt få som det handlar om i detta fallet.