Vi som fotar med Canon

Ser att det inte finns en tråd för, enligt mig, det bästa märket :slight_smile:

Själv har jag använt Canon sedan 1981 då jag köpte en A1. Sedan har jag hafte en EOS 50n och en 20d. För närvarande använder jag en M50.

Sugen på en av de nya spegellösa nu, kanske att gå Pro med en R5.

2 gillningar

Använder också Canon. I alla fall sen 2006 då jag skaffade en EOS 30D. Använde den i nästan 9 år. Sen blev det en EOS 5D Mk3. Trivs bra med den, även om man börjat snegla mot de spegellösa.
Fotandet går dock lite upp och ner. Mer under sommarhalvåret och mindre under vintern.

Funderat på en 5D Mk3. Går ju att få tag i rätt billigt nu.

Jag har kört Canon sen 2005. Fullformat sen 2009, nu en Canon R. Spegellöst är framtiden.

1 gillning

Jag körde länge en Canon jag har glömt modellen på, bytte sedan upp mig till en Canon 5Dm3 och senast sålde jag det huset och köpte som @MatsOlov en M50.

Trots oerhört bra recensioner av den så är jag inte helt nöjd. Jag har ett antal L-gluggar som jag kör tillsammans med EF-adaptern men det blir aldrig riktigt perfekt. Inte heller med default-gluggen som följde med huset.

Tips? Kanske byta spegellöst hus helt?

1 gillning

Kör med Canon också. Började med en begagnad 350D, som blev en 40D och som sedan blev en 6D som jag fortfarande använder.
Framöver ser jag mig skaffa något mindre och lättare, så spegellöst blir det säkert då.

1 gillning

Har du råd med R5 så kommer du bli väldigt nöjd, stor skillnad jmf. med 5D MK3, sedan beror det naturligtvis på vad och hur man fotograferar.

1 gillning

@Snoopy Mestadels porträtt men även en del landskapsfoto.

Ser nu att R5-huset går loss på 50 papp, aldrig i livet att jag lägger de pengarna :slight_smile:

Jag gav ca 23 för 5Dm3-huset när det kom men skulle idag aldrig lägga över 15 på ett hus.

Jag använder en R6 i jobbet. Jag är inte för något specifikt kameramärken egentligen. Kameran är ett verktyg som får jobbet gjort på det sätt jag vill. Just i det här fallet blev valet en R6.