Vi med Mac och vilka branscher vi jobbar inom

Tror att jag säkert kan byta till en Mac på jobbet. Det som hindrar mig är Office, vilket jag upplever flyter på bättre på PC.

Vi kör 365 på alla anställda på jobbet och det har faktiskt blivit sjukt mycket bättre senaste åren. Så jag tror inte det skulle bli ett problem för dig.

Möjligt. Men är inte excel exakt samma på Mac som på PC så är ett byte inte värt för mig.

Stämmer, jobbar med mac inom media, reklam och IT.

Kanske inte skall sno tråden, då jag inte jobbar med Mac yrkesmässigt, men…

Har jobbat inom IT i 25 år. Stora och små IT-bolag, myndigheters IT-avdelning, konsultbolag, men där jag tillhört den interna IT-driften och just nu, arbetar jag som systemtekniker på en statlig myndighet. Dock har jag aldrig lyckats hamna/arbeta hos en arbetsgivare där Mac/Apple har varit valbart. Det är windowsmiljöer, laptops från Dell, HP eller Lenovo, dockningsstationer och dubbla skärmar. Så oavsett vilken leverans min arbetsplats har haft ansvar för, har valet aldrig varit Mac.

Det var under en period, på ca fem år, under min tid på ett konsultbolag som nu ägs av CGI. som jag körde PC och Mac, för att några konsulter inom Sälj, IT-Management och Ekonomi, ville ha Macar (var snyggare när de kom ut till kund) och då hade jag som uppgift att säkerställa funktionalitet, säkerhet och användarvänligheten, hos Mac i en windowsmiljö.

Det skulle vara en ynnest att någon gång få jobba på en arbetsplats, där Apple är van nummer ett :slight_smile:

1 gillning

Jobbar som App-utvecklare främst iOS, ja Mac är ett måste :wink:

Måste vara extremt ovanligt. Grattis.

Jag gör YouTube och bloggar lite om teknik.

Till vardags jobbar jag som inköpare och gruppchef… vår vd är av den gamla sorten och är så snål så han skriker när han skiter… så jag jobbar på min MacBook 14”, men kopplar upp mig emot vår terminalserver som är i Windows-miljö….

2 gillningar

Det är det, tack!

Min chef är jävligt generös och jag får välja vad jag vill så det blev Windows. :joy::joy:

3 gillningar

Bra val av din chef för “maskinen” (läs datorn) blir bara bättre om man spiller ut en massa vaniljsås över den. :wink:

Använder både PC och Mac men mest PC.
Har Mac delvis för att kunna återställa användares MacBooks om dom lyckats käbbla till dom totalt så man behöver en annan Mac för att återställa.

Jag jobbar med IT. :slight_smile:

IT vad?

1 gillning

Förstår din fråga.
Att någon som jobbar i “branschen” skriver att man jobbar med IT är som att skriva att man jobbar med mat (inte om man är kock, icahandlare, kassörska, matproducent).

Jobba med IT kan vara allt från IT-stöd på en skola till att vara systemarkitekt eller säljare eller kravanalytiker .

Jag svarade på frågan som ställdes i första inlägget på det stora hela, om generaliseringen att dom som använder Mac jobbar inom just IT, Media och reklam.
Jag skrev dessutom vad jag använder den till i jobbet och kände därför inte att jag behövde förklara det noggrannare.

Jag jobbar som IT-Tekniker, det innehåller många delar och en av de delarna är att jag är ansvarig för enrollment av Mac. Men det är också en väldigt liten del av mitt jobb eftersom det gäller totalt sett 8 användare som har det på min arbetsplats.

3 gillningar

Kör du Jamf på de datorerna?

Nej vi kör SimpleMDM för det är billigt haha.

Ah! Vi kör Filewave idag på ca 600 Mac-datorer men jag håller på och se över om vi ska gå över till Jamf istället. Större community och verkar generellt fungera bättre. Svårt bara att motivera det rätt mycket högre priset :cold_face: