Sommaren är här och ett tyst och smidigt sätt att ta sig fram då är på en elsparkcykel och idag ska Marcus och Mathias ta en titt på två modeller från Navee.
Navee är ett dotterbolag till Xiaomi och vi har testat Navee S65 Nordic som är deras flaggskeppsmodell och sedan Navee V50 som är en standardmodell som är lite mer human mot plånboken. Båda elsparkcyklarna har sina för- och nackdelar och vill ni veta vad vi tycker så kan ni ta en titt på vår videorecension nedan. En rolig detalj är att V50 även har en hemlig plats för en AirTag vilket är fantastiskt smart om den mot all förmodan skulle bli stulen.
Recension: Navee S65 & V50
Fördelar
Riktigt välkonstruerade
Bekväm körning
Starka motorer för backar
Nackdelar
Olagliga på svenska vägar
Vikmekanismen på V50 lämnar en del att önska
Inga blinkers på S65 Nordic
Detaljer
Navee S65 Nordic
Hastighet: 20km/h
Räckvidd: 65 km
Motoreffekt: 500 W
Batterikapacitet: 12 750 mAh
Däcktyp: 10″ pneumatiska däck, (utan slang)
Bromsar: E-ABS fram, skivbroms bak
Belysning: Ja
Display: Ja
Bluetooth: Ja
Färg: Svart
Max Vikt Förare: 120 kg
Körlägen: 3st (1: 15km/h 2: 20km/h 3: 25km/h)
Storlek: 122 x 55 x 126cm, (Ihopfälld: 122 x 56 x 53)
Vattentålig: Ja (IPX5)
Vikt: 23.5 kg
Pris: ca. 9990 kr (Se aktuellt dagspris hos Prisjakt)
Navee V50
Hastighet: 20km/h
Räckvidd: 50 km
Motoreffekt: 350 W
Batterikapacitet: 10 400 mAh
Däcktyp: 10″ pneumatiska däck
Bromsar: Elektronisk + skivbroms
Belysning: Ja, (Automatiskt, anpassar sig efter kurvor och backar)
Display: Ja (3.5″)
Bluetooth: Ja
Färg: Svart
Max vikt förare: 120 kg
Storlek: 117 x 48 x 114cm
Vattentålig: Ja (IP55)
Vikt: 17 kg
Pris: ca. 6490 kr (Se aktuellt dagspris hos Prisjakt)
Sammanfattning
Navee har tagit fram två riktigt bra elsparkcyklar och att köra långt med S65 Nordic är verkligen bekvämt. Fjädringen i kombination med 10” däck gör att gupp och hål i marken inte känns av. Även lillebror V50 är en riktigt schysst elspark men tråkigt nog har båda en effekt på över 250 watt vilket gör att de är olagliga att framföra på svenska vägar. Men är du ute efter en elsparkcykel av hög kvalité så är båda alternativen verkligen värda att spana in lite extra.
Airtag är värdelöst i avseende om nån skulle stjäla dina grejor. Detta sen Apple la till funktionen ”är du spårad”. Tjuven får ju notis om att en airtag ”följer dem” och dem kan då lätt börja leta för att göra sig av med den.
Om det går att stänga av på något vis så hojta gärna till.
Trevlig video! Synd på S65 Nordic att den bara går i 20km/h. Förutom det och priset, så skulle jag gärna köpa en sådan. Men nu känns det som att det finns billigare alternativ som går bättre.
Absolut. Om det är nån lite snorunge som plockar skotern Min AT var väl gömd i styret och krävdes hexnykel för att komma åt.
Det hindrade inte polackerna från att på kvällen, klippa upp ABUSlåset för 1500, slänga in skotern i en skåpbil och dra till Polen via Tyskland. Så fort den lämnat landet så kunde tullen inget göra.
Min skoter var ute ur landet inom 18h
Det ser ut som att det jobbas på en firmware men väldigt oklart om de kommer i mål med den. Hade man kunnat ta bort spärren så är det verkligen en fantastisk scooter.
Är det någon som har koll på vad det kan innebära att köra en elsparkcykel som inte är godkänd?
Om det sker en trafikolycka så gäller inte någon trafikförsäkring utan man blir som förare ansvarig för ens egna och framförallt eventuellt andra som man skadar?
Om det kommer fram att man kört en elsparkcykel som går snabbare än 20 km/tim eller har en högre effekt än 250 watt så kan man åtalas för olovlig körning och bli av med körkortet?
Ja, orsakar du olyckan så kan du bli skyldig att ersätta alla skador utan att någon försäkring gäller.
Förvånad över att man inte redan hört om såna rättsfall.
Två år gammal rapport, frågan är vad som har hänt efter detta? Har man gått vidare med att faktisk försöka införa de förändringar som föreslagits eller är det något som nuvarande regering kastat i papperskorgen för att det kom upp under förra mandatperioden?