Vi har testat Satechis tangentbord till Mac

Från sajten:
Vi har testat Satechis tangentbord till Mac | Teknikveckan


image

Satechi som gör allt från datormöss till USB-donglar och mycket mer har även några tangentbord och vi har testat deras ”Aluminum Bluetooth Keyboard”.

Design som tilltalar – Satechi har verkligen lyckats med designen på sitt tangentbord och det har en bra tyngd, en diskret och stilren design och den space grey-aktiga färgen är en fröjd att vila ögonen på. Vi har alla tangentbordsknappar som vi kan förvänta oss att hitta på ett tangentbord till Mac men även lite knappar för att smidigt kunna använda det med iOS och iPadOS. På baksidan hittar vi en USB-C-port för laddning och en On/off-knapp.

Det är inte bara design – för Satechis tangentbord är en fröjd att under längre sittningar skriva på och varje tangent är rundad i mitten så fingrarna hamnar rätt. Det är relativt tyst att skriva på speciellt i jämförelse med Apples Wireless Keyboard (gen 2) och det har även lite skönare lutning än Apples. Med i kartongen finns även gummiploppar som går att fästa på undersidan av tangentbordet om det önskas ännu mer lutning. En annan smidig funktion är att tangentbordet går att para med tre olika enheter och på tangentbordet kan vi enkelt hoppa mellan dessa tre enheter. Undertecknad som ofta hoppar mellan min MacBook Pro, iMac och iPad Pro är väldigt tacksam för den här funktionen.

Laddning sker som sagt via USB-C och Satechi själva säger att tangentbordet har en batteritid på ca 80 timmar om det aktivt används och ca 100 dagar i standby-läge. Vi skulle nog säga att den faktiska batteritiden ligger runt 70 timmar. Vi ser det dock inte som ett problem då det är smidigt att enkelt bara koppla in en USB-C-kabel på lunchen och sen är det nästan fulladdat. Något som däremot skiljer sig från Apples egna tangentbord är att Satechi Aluminum Keyboard tar lite tid på sig att väckas om det inte har används på ett tag. Apples Magic Keyboard reagerar alltid direkt oavsett hur länge det har fått ligga.

Keyboard_mac

Summering – Satechi har verkligen lyckats göra ett gediget tangentbord som är härligt att skriva på och ser ut som något Apple hade kunnat ha tillverkat. En stor bonus är att vi enkelt kan hoppa mellan flera enheter, snabbknapparna på tangentbordet är ett trevlig tillskott där vi kan kopiera, klistra in, få fram spotlight och mycket mer. Sedan vi fick tangentbordet för drygt en månad sedan har jag inte känt att jag vill lägga bort det och ta fram mitt Magic Keyboard igen och det får anses som ett väldigt bra betyg. Sist har vi det här med prislappen och Satechi Aluminum Keyboard kostar 795 kronor hos de flesta återförsäljarna och det är värt varje krona.

 

1 gillning

Gilla det här bättre än den mindre då jag villa ha det som är mellan numeriska och “ABC” delen.
Gjort en beställning. Ska bli skönt att bara ha ett tangentbod på bordet.

1 gillning

Verkar gediget men jag tycker att musen hamnar för långt ut till höger när man använder tangentbord med numerisk del.

1 gillning

Man vänjer sig, men med det sagt så om man inte använder siffror mycket så skall man köra utan. Men som mig som knackar en del så är numerisk del värt det lite större tangentbordet.

1 gillning

Växlar till ett annat ”layer” på mitt mekaniska där jag lagt in det numeriska. :nerd_face:

1 gillning

Alltid speciallösningar med iPad :wink:

Gjorde samma sak på Mac och PC.

Sadist!

2 gillningar

Knackar Excel?
För mig som knackar väldigt mycket kod så är det numeriska bara i vägen och tillför inget då de vanliga numeriska knapparna är närmare till hands.

Japp! Eller ja inte så mycket längre som förr när jag jobbade i finansbranschen. Siffrorna på min numpad var nästan utsuddade :sweat_smile:

Hehe, gillar när kumpanen är lös. Då kan man ha den till vänster om tangentbordet så att den inte är i vägen.

1 gillning

Kumpanen :joy: bästa autocorrect på länge.

4 gillningar

Jag har trackpad till vänster om tangentbordet och mus till höger. Är vänsterhänt men lärde mig att använda mus med höger hand som barn (en dator hemma/jobbigt att flytta musen). Trackpad valde jag att börja använda med vänster hand.

Jag gör samma. Grymt konstigt att försöka styra nåt med vänstern i början(är högerhänt). Numpaden använder jag för sällan för att den ska få vara framme.

1 gillning

Fick mitt idag, helskön att skriva på och bara ha ett på bordet istf ibland 3 är perfekt.
känns tungt och gediget. Konstigt så visar det inte batterinivån i BT inställningar som Apples egna men men.

Ca 1.5 cm längre, samma bredd men lite tjockare spec. om man klistrar på dom 2 pluppar som följde med för ändamålet som gav perfekt skriv-vinkel och bättre överblick om man lutar sig tillbaka.

1 gillning

Helgerån. Skulle aldrig använda annat än Apples egna till en iMac :grinning:

1 gillning

Fast @anon83749704 har ingen iMac :wink:

1 gillning

Tänkte på @Marcus_Attefors :rofl:

Apple gör för platta tangentbord och iMac är en skördetröska. Mekaniskt tangentbord och iPad Pro är det enda rätta. :wink:

1 gillning

Min iMac 27" från 2010 är nästan det bästa köp jag någonting gjort. Så tala inte illa om iMac :wink: