Vi har testat nya Amazon Fire TV Stick 4K

Från sajten:
image

Det finns väl ingen som undgått närvaron av Amazon i Sverige under det senaste året. Sakta men säkert tar de sig in i våra hem på ett eller annat sätt – nu med sin tv-sticka.

Amazon Fire TV Stick 4K Max är en internationell version av den tv-sticka som varit tillgänglig på andra marknader tidigare. Sedan ett par dagar tillbaka finns den även tillgänglig för oss här i Sverige. Om än med vissa begränsningar som vi återkommer till. Faktum är att det numera faktiskt finns två olika versioner tillgängliga – en lite dyrare version med stöd för 4K samt en billigare version med något bantade specifikationer.

Givetvis tar vi chansen att kolla om detta är något för underhållningen i våra vardagsrum åt våra läsare. Jag beställde hem den dyrare versionen vid lanseringen och leveransen dök upp häromdagen och installerades snabbt. Men, är Amazon Fire TV Stick något vi behöver för att kunna njuta av underhållning i våra tv-apparater? Vi går igenom vad Amazon Fire TV Stick 4K kan och inte kan i en rykande färsk recension.

Förpackning & innehåll

Det går inte att missa vad förpackningen innehåller och här ser vi också ett par av specifikationerna av Amazon Fire TV Stick 4K. Vi får möjlighet till 4K, Wi-Fi 6 (under förutsättning att din router hanterar detta), HDR och tillgång till ett gäng olika strömmande tjänster.

Amazon Fire TV Stick 4K

Allt ligger förpackat på ett trevligt sätt inuti lådan och det går inte riktigt att inte känna sig lite välkommen tack vare den klassiska leende symbolen. Inga konstigheter och det är enkelt att plocka ur de olika delarna som medföljer för att sedan komma igång med installationen.

Amazon Fire TV Stick 4K

Innehållet i förpackningen består av en fjärrkontroll, en tv-sticka, en HDMI-förlängare, en strömadapter, en strömkabel (micro-USB), två stycken AAA-batterier och lite dokumentation som visar hur du kommer igång. Det ska tilläggas att bara ett par minuter efter att jag hämtat ut paketet hos mitt ombud kom ett mejl från Amazon med instruktioner om hur man kommer igång. Smidigt och med andra ord så har de full koll på logistik-kedjan och kan agera direkt efter leveransen.

Amazon Fire TV Stick 4K

Fjärrkontrollen är tillverkad i svart plast och ligger bra i handen. Här finns betydligt fler knappar än på t ex fjärrkontrollerna till en Apple TV eller till en Chromecast with Google TV. Här finns dedikerade knappar till de båda strömningstjänsterna Prime Video och Netflix.

Upp till finns en dedikerad knapp för att aktivera röstassistenten Alexa. Här ska det tilläggas att denna version av Amazon Fire TV Stick 4K visserligen har svenska menyer men du kan fortfarande bara använda Alexa på engelska så trots en lansering i Sverige så är det fortfarande engelska som gäller om du vill veta något. Den inbyggda mikrofonen säkerställer att din fråga fångas upp och sedan besvaras.

Amazon Fire TV Stick 4K

Själva tv-stickan kräver strömförsörjning via en mikro-USB kabel som ansluts på den smalare sidan strax under logotypen “fire tv”. Den kopplas in till din tv’s HDMI-port och i mitt fall fick jag använda den medföljande HDMI-förlängaren då uttagen på min tv’s sida redan var upptagna. Stickan är av modell större än vad vi kunnat se från t ex Xiaomi Mi TV Stick som jag testat tidigare. Kvaliteten i denna känns dock snäppet bättre än i den kinesiska varianten.

Amazon Fire TV Stick 4K

Installation

Anslut tv-stickan till din tv’s HDMI-port antingen direkt eller med hjälp av HDMI-förlängaren och sedan till elnätet via den medföljande strömadaptern. Därefter är det enkelt att följa de olika instruktionerna på tevens skärm och även här framgår det att det är menyer och text på svenska och Alexa på engelska så lite extra tydlighet kring detta visas.

Amazon Fire TV Stick 4K

Direkt efter börjar enheten att ladda ner den senaste uppdateringen vilket på sedvanligt vis tar ett par minuter.

Amazon Fire TV Stick 4K

Installationen blir faktiskt extra smidig eftersom den direkt ansluts till ditt befintliga Prime-konto så det är bara att fortsätta installationen här och godkänna de allmänna villkoren.

Amazon Fire TV Stick 4K

Givetvis finns det inbyggda kontroller för de fall där barn finns i hushållet och bör ha begränsad åtkomst till det som visas.

Amazon Fire TV Stick 4K

En välkomst-meny visar vad du kan göra med din Amazon Fire TV Stick och därefter är det bara att köra igång och se vad den kan göra för dig och din underhållning.

Amazon Fire TV Stick 4K

Användning i vardagen

Att använda Amazon Fire TV Stick 4K i vardagen är en enkel sak. Den gör precis det som andra mediespelare gör för din tv om du är beroende av strömmande filmtjänster. Det är hyfsat enkelt att navigera genom de olika utbuden som erbjuds av filmer och serier. Givetvis ska det sägas att du får ut mer av den om du även har ett Prime Video-abonnemang vilket jag skaffade för ett tag sedan då det också är fördelaktigt om du ofta handlar från Amazon. Navigation i appen skiljer sig inte mycket från andra mediespelare på marknaden så det är den vanliga “sidledes-bläddringen” samt upp och ner som hjälper dig att hitta vad du söker.

En annan smidig sak är kopplingen till filmdatabasen IMDB där du enkelt kan få fram information om skådespelarna som medverkar i filmen så länge du använder Prime Video. Trevligt om man behöver fördjupa sig om vem en viss person är istället för att fibbla med appen i mobilen – smart.

Fjärrkontrollen då? Jo, den är helt okej och gör vad den ska. Den ligger som sagt var bra i handen och det är inga problem att nå de olika knapparna tycker jag (givetvis beror det ju på storleken på handen). Storleksmässigt är den lite större än den senaste fjärrkontrollen för Apple TV och i jämförelse med fjärrkontrollen för en Chromecast with Google TV så är båda dessa lite större. Här är dock den sistnämnda betydligt tjockare än både den för Fire TV samt för Apple TV.

Amazon Fire TV Stick 4K

Vilken fjärrkontroll som är skönast att använda för att styra sin tv och de strömmande tjänsterna är säkert en smaksak. Jag gillar faktiskt alla tre men tycker nog personligen att den från Apple är den skönaste och den som ligger bäst i handen. Rent kvalitetsmässigt är också fjärrkontrollen från Apple den som sticker ut här med såväl material som tyngd.

Lite klent utbud av appar

Via den inbyggda appstoren kan du ladda ner fler appar till din tv-sticka. De vanligaste finns här men utbudet är långt från vad jag är van vid från motsvarande tjänst hos såväl Apple som Google. Hur jag än letade här så hittade jag till exempel inte HBO Max vilket innebär att jag måste förlita mig på någon av mina andra mediespelare när jag vill se något där.

Ett lite märkligt beteende är att varje gång jag laddade ner en ny app till stickan fick jag samtidigt ett mejl som bekräftade ett köp av appen till ett värde av noll kronor. Detta fick jag för varje app som laddades ner till min sticka och här vet jag inte riktigt vad det tillför användarupplevelsen…

Röstassistenten Alexa då?

En av sakerna som pitchas med Amazon Fire TV Stick är möjligheten till att ha röstassistenten Alexa lätt tillgänglig. Nu är ju dessvärre denna röstassistent fortfarande bara på engelska för oss här i Sverige så du bör ställa alla frågor på engelska som du vill ha svar på.

Amazon Fire TV Stick 4K

Å andra sidan fungerar det bra, bara att trycka på den dedikerade Alexa-knappen på fjärren och ställa din fråga via den inbyggda mikrofonen. Svaret visas tydligt på tevens skärm vilket faktiskt har sin fördel ibland istället för att behöva lyssna sig fram till vad som sägs.

Via Alexa Voice Remote kan du givetvis också hantera enheter i ditt smarta hem så länge du använder dig av Amazon Alexa för detta också. Jag har inte testat detta fullt ut än även om jag använder Alexa parallellt med både Google Home och Apple HomeKit men säkerligen kommer det att fungera hyfsat smidigt.

1 gillning