VHS till digitalt

Kommit över ett gäng inspelade VHS band från barndomen. Bästa sättet att föra över dem till skiva eller till fil? Någon som har erfarenhet?

Jag är själv intresserad av en sådan lösning. Har en VHS-spelare som fungerar (tror jag ).

Det här kan kanske vara något?

1 gillning

Ser ju onekligen vettigt ut men om jag fattat rätt så behövs det en VHS spelare också? Å andra sidan är det väl tvunget oavsett vilken lösning man går på? :thinking:

Bandet måste läsas av. Ska du göra det själv så behövs en VHS-spelare. Såvida du inte skickar in bandet någonstans.

Får pratar med modern min, det är hon som hittat banden. Pappa lämnade dem efter sig när han gick bort förra året. Minns jag rätt så är det även en massa små band, dvs VHS fast i storlek av tjocka kassettband som han stoppade i videokameran. Så kanske om kameran finns kvar att man kan koppla den till datorn. :thinking:

Det finns ju företag som gör sånt här men om jag förstått saken rätt är dom ganska dyra.

Kollade snabbt
Start avgift och sedan
300 kr per band

Vi använde en lokal förmåga som var lite billigare när vi digitalisera alla Super 8 filmer som föräldrarna tagit

Det är ju helt klart smidigare att låta ett proffs göra det, men som sagt det kan sticka iväg prismässigt. Där är minst ett tiotal band att föra över. Kanske ska försöka hitta en begagnad VHS för några tior och se om man kan göra det själv.

Hittar du bara en fungerande VHS maskin så är det ju en enkel sak att fixa själv med Kjell's lösning. Finns säkert andra liknade lösningar också.

Fanns ju även en adapter om det är sådana band du har.

2 gillningar

Ja, det är nog till just den typen av band. Super! Kan bli ett litet projekt nästa helg.

2 gillningar

Jag har fått bra resultat med hjälp av denna metod. Använder en pryl som de som livesänder när dom spelar.

1 gillning