Vertikalt eller horisontal Bakom Teknikveckan-kanal?

Vi tänkte ha en liten Bakom-kanal och funderar om den skall vara vertikal eller horisontalt. Vad tycker ni? Tanken är ju det skall vara betydligt mer lättsamt och mobilt.

Min åsikt är att det alltid ska vara horisontalt men jag är snart 40 år gammal.

1 gillning

Alltid horisontellt! :smiley:

Eftersom jag bara är 47 så tycker jag det funkar med vilket som. Gillade när Thor trodde han skulle hämta ut sina AirPods Max.

3 gillningar

Samma här. Gillade också när Thor skulle hämta sina Airpods. :grin:

Vertikalt.

1 gillning

Tittar i princip bara via mobilen så för mig spelar det egentligen ingen roll. Men skulle ändå säga att beroende på vad det är ni filmar så spelar det roll. Ska ni filma er själva och bara är en person, så kan ni filma vertikalt. Är ni fler än en eller ska filma ett rum för att visa någon produkt, då passar horisontellt bättre.

Jag bryr mig inte. Bara jag får med av :heart: Thor :heart:

Är inte horisontellt överlägset? Väljer man att titta via mobilen/surfplattan så är det enda man behöver göra att rotera den 90 grader så blir allt bra. Tittar man däremot via TV:n blir det ju lite mer meck med att rotera den. Så horisontellt ska det alltså vara :slight_smile:

2 gillningar

Exakt. Helt avigt att titta på vertikalt filmad video, de gånger jag stöter på det, som tack och lov inte är ofta, då skippar jag aktuell video helt.

Vi har två ögon placerade horisontellt, inte vertikalt :slight_smile:

2 gillningar

Det beror ju lite på vilket innehåll man tittar på.
Kollar man Instagram Stories, Snapchat eller TikTok är det vertikala att föredra.:sunglasses:

Jag är också mycket avig till vertikal video så därför jag bytte i denna:

Men oavsett hur dina ögon är placerade så använder vi ju mobilen i övrigt vertikalt.

2 gillningar

Sant, men då är det inte för att konsumera video som det var tal om här :smiley:

Poäng.