Verklig förbrukning elbil

:wave:t2:

Ni som har elbil. Har ni några uppgifter om hur mycket er bil förbrukar över tid? Gärna en längre tid över alla fyra årstider.

Körde en ID.5 GTX häromdagen och i färddatorn uppgick medelförbrukningen till 22,1kWh per 100km. Bilen hade gått 560 mil och medelhastigheten var 61km/h

Jag förstår att WLTP inte är mycket att lita på när det kommet till verkligheten. 22,1 ligger ca 23% över WLTP och det kanske är rimligt? Detta var en hyrbil och hade bara rullat några månader.

Tack på förhand!

Polestar2 lrdm 2.2kwh/mil 10.000mil

ModelY LR 1.8kWh/mil men har bara info från några månader

Model3 LR 2kWh/mil 4700mil

ModelS P90D 2kWh/mil 6000mil

ModelS 75D 1.9kWh/mil 4000mil

ModelX 90D 2.4kWh/mil 4000mil

4 gillningar

Grymt :pray:t3:

BMW i4 m50 18" 2.11kWh/mil 2500 mil 9 månader, men det var över en sommar och vinter allafall

Spontant låter det som en hög förbrukning för en Model 3, eller är det normalt ?

Alltså all säger det är högt. Men det är det värdet bilen hade. Körd av min dotter 90% stadstrafik model 2019 så ingen värmepump

När jag körde den lite.längre sträckor fick jag inte heller mycket bättre siffror... Så vet inte hur alla Tesla ägare gör. Jag är inte speciellt tung på högern heller.

1 gillning

Kia E-Niro 2600mil med en snitt förbrukning på 1.76kWh/mil

2 gillningar
2 gillningar

M3 SR+ 1412 mil ca 1,6 (över två vintrar + en och en halv sommar)

Tillägg: Vintern som gick hade jag två körningar, 20 + 20 mil motorväg i -2° till -7°, skyltad hastighet, 21°i kupén, värme i stol och ratt. Dom körningarna hade ”rekordhöga” 2,1 kWh.

2 gillningar

Kia EV6 RWD. Snitt på 1,92 kWh/mil under 1 780 mil sedan februari 2022.

1 gillning


Polestar 2 Long Range dual motor.
Jag pendlar ca 10 mil om dagen på 80-100-väg.

1 gillning

Förvärmer du batteriet innan du åker?

(Batteri förvärmning är bara om du sätterr avgångstid)

Ja. Ibland missar jag det till hemfärden pga oklar tid när jag ska åka hem från jobbet.
Värt att notera är att det är mätt på laddad mängd, alltså inte bilens förbrukning.
Kör med Tibber och smartladdning vanligtvis så jag kan tänka mig att det blir en hel del förluster om laddningen börjar mitt i natten med kallt batteri(?).

1 gillning

Aaahh... Så det är tibbers uträkning på hur mycket din förbrukning borde vara?

Det är summan av all laddning delat på körsträcka. Baserat på Tibber och diverse andra laddningar.

1 gillning

Är det stor skillnad när man åker elbil ifall man har igång AC och rumpvärme mot att köra med allt sånt avstängt?

Otroligt bra!

Bra och lärorik video. Tack!

Visste inte att Niro var så snåla :ok_hand:t3: Vad har den för WLTP?

Inte på min. Inte lönt att köra utan.