Verisures ID-skydd, något att ha?

Är det någon som har använt Verisures kostnadsfria ID skydd? Såg att det är ett bolag som heter Experian som står bakom det. Finns åtminstone två trådar med omdömen på Trustpilot. Den ena ger företaget brutalt dåliga omdömen. Vill man lämna ut sina uppgifter till dom? Lite skeptisk eftersom det är ”gratis” i Verisureabonnemanget. Någon som har erfarenheter?

Man startar med att spärra adressändring hos Skattemyndigheten. Sen har jag Självbevakning hos Ratsit för 159:- per är och då meddelas man så fort något händer med ens personnummer typ, adressändring, kreditförfrågan, inkommen deklaration. Sen har jag Id skyddsförsäkring hor Norwegian där jag har ett kreditkort och detta kostar 149:- per år för att få hela familjen försäkrad.

1 gillning

Adressändring redan spärrad på SKV. Men håller med dig att det är något alla borde göra :+1:. Ett riktigt elände för människor som har fått en okänd ”innboende”. Det går tydligen inte att flytta ut en oönskad person hur som helst.

Problemet med dessa ID-skydds tjänster är att de inte kan hindra att man blir bedragen utan är mer en hjälp efteråt när skadan redan har hänt.
De flesta hemförsäkringar har redan skydd så det känns onödigt.

Att spärra sin adress på Skatteverket som skrevs ovan är ett smart drag och ger skydd mot att nån byter ens adress.

Alltid handla med kreditkort är ett annat smart drag, då är det inte ens egna pengar men blir av med och man kan reklamera köp. Betalar man med Swish eller vanligt bankkort får man själv ta smällen.

Experian ska enligt beskrivningen kolla upp om det finns uppgifter om kunden på dark webb och andra ställen så jag antar att tanken är att de ska vara mer proaktiva

Lyssna på detta inslaget så får du reda på allt du behöver göra för att lösa det där själv. Något som tillkommit sedan avsnittets spelade in @nikka ?

1 gillning

Ja, då behöver jag nog inte någon tjänst eftersom jag redan har fixat dessa. Det jag blev lite frestad av var just att de ska kolla på dark webb.

Jag har så svårt att se att de har personal som sitter och surfar runt darkweb på daglig basis faktiskt.

Tackar, då var ombudsregistreringen spärrad också.

Hade glömt bort att jag spärrat allt det där men jag verkar ha spärrat det efter att ha lyssnat på podden.

Haha, kolla runt på darkweb kan bli en utmaning eftersom man inte ser nått. :sweat_smile:

Det är ju bara trams, poängen med ett darknet är ju att du exakt måste veta vart du ska... det går liksom inte att googla upp nått.

För att det är så mörkt då eller :rofl::rofl::rofl:

Det finns ingen sök funktion, du måste ha en adress.
Jag driver en del av Tor nätverket som är en ett darknet. Rekommenderar alla att göra det, hjälper många...