Vems huvudansvar är stödmuren?

Mellan mig och grannen är en gjuten stödmur, troligen lika gammal som villorna, 1956.
Den börjar bågna lite, det i sig är inga konstigheter men vem har huvudansvaret för att den blir åtgärdad?
Observera att detta inte är ett "nån annans huvudvärk" inlägg utan jag funderar på att fixa till den, men kommer behöva gräva på grannens tomt för att få dit den nya på ett stabilt och bra sätt men behöver ju lite på bena för att faktiskt få lov att göra det.
Försökt läsa mig till men är väldigt otydligt vad som gäller.
Min tomt är den låga, till vänster.

Ursäkta skärmklippet, den 7MB stora orignalfilen var för stor för 97MB gränsen på bubblan :wink:

Vad säger grannen?

Var går tomtgränsen?
Brukar vara rör eller liknande i marken

Att jag får göra som jag vill mer eller mindre men hon vet inte heller vems den är.

Oklart. En del säger på muren, andra säger olika sidor av muren...

1 gillning

Men då är det väl bara att köra om du nu är inne på att fixa till den. Sen om det är en bra granne så kanske man kan dela på kostnaden. Har inte Lantmäteriet exakta kartor med tomtgränser att tillgå?

Kanske det. De på deras öppna kartsida får man ju inte använda som underlag iaf.

jag säger som pao, gå ut och leta efter fastighetsmarkeringarna i marken

rör, pinnar i marken eller bultar inborrade i stenar/berg

Släng upp en tråd Byggahus.se. Dör finns både kunnigt och okunnigt folk om detta :joy:

1 gillning

Min killgissning är att den tomten som ändrat marken initialt är ansvarig, dvs troligen den som sänkt marken.
Men sen vet man ju inte om muren byggdes ihop ändå.

Har du begärt ut bygglovet? Kan ju vara så att du får göra ett besök på arkivet om de inte varit flitiga med digitaliseringen :slight_smile:

En markförändring över 50 cm kräver ju marklov.

2 gillningar

Personligen tycker jag det är ett lite för stort jobb att göra utan att reda ut vem som äger marken. Inte så mycket för kostnaderna som för ansvarsförhållandena.

Leta efter tomtmarkeringar eller gräv i arkiv. Går inte det, upprätta ett vattentätt kontrakt som grannen och du skriver på.

3 gillningar

Leta tomtmarkeringar, det behöver inte vara rör utan kan vara andra typer av markeringar. En bra sida som tyvärr verkar nerstängd just nu är Min fastighet | Lantmäteriet. Där kan man ladda ner akten kring sin fastighet där det brukar vara beskrivet om det är rör eller annan markering och var man kan leta efter dessa.

Den högre tomten/fastigheten har ett ansvar att inte denna ramlar ner på den lägre tomten. Är din fastighet den högre och du är orolig för detta så skulle jag göra något åt muren. Om din fastighet är den lägre och grannens tomt ramlar ner på din så är det grannens ansvar att "hämta hem" den igen.