Vattenfall minskar klimatoro med lugnande musik

Från sajten:
image

Vattenfall vill lugna vår oro för klimatet och berätta att det faktiskt sker förbättringar – med musik!

Elbolaget Vattenfall uppmärksammar att det är många som oroar sig för klimatpåverkningarna. I en undersökning visar det sig att 7 av 10 faktiskt är oroliga och att bara elva procent av de tillfrågade minns att de hört något positivt i frågan från våra medier. Det vill Vattenfall gör ändring på och berätta om framsteg som görs och att de ska fortsätta kämpa för en fossilfri framtid. Genom spellistan med det nätta namnet Super-Soothing-Climate-Progress-Engineering-Tracks på Spotify får vi ta del av en lugn berättarröst som berättar om framsteg och hur det jobbas med dessa frågor, samtidigt som vi får lugn och skön musik som ska ge oss ro att sova gott på natten – utan klimatångest.

Förutom på Spotify så släpper de även en LP-skiva med spår från spellistan i begränsad upplaga.

“Vi ser mycket positivt som händer som det talas för lite om. Vi vill bidra med lite nya perspektiv och på ett nytt sätt berätta hur vi på Vattenfall klimatjobbar för att göra det möjligt att leva fossilfritt
inom en generation. Förhoppningsvis kan vi bidra med både information och samtidigt skänka lite lugn och tillförsikt. Vi vet alla att det fortfarande finns mycket att göra för att uppnå målet, men på
vägen dit finns det goda skäl att då och då stanna till och lyssna på någon som kan berätta om hur långt vi redan har kommit”, säger Paul Morel, Brand Strategist på Vattenfall.

Ni kan läsa mer om Vattenfalls initiativ här och lyssna på spellistan ovan.

Via: Vattenfall.

Väntar på vad Radiopsykologen @Thor skall säga om detta.

2 gillningar

Är det han som är Radiopsykologen i P1.

Älskar att de skapar lite plastskivor och skickar ut för att lugna oss om klimatet haha.

2 gillningar

Även om jag älskar vinyl är väl det inte bästa sättet i detta sammanhanget. :joy:

1 gillning

Haha nä känns väldigt märkligt i sammanhanget!

1 gillning

Nej Teknikveckan!

VINYL ÄR ALLTID LÖSNINGEN! Och Teknikveckan, givetvis.

Har inte någon vidare klimatångest även om jag inte förnekar att klimatet förändras. Jag har mer ångest (oro är egentligen rätt ord för jag går inte runt med ångest över detta heller) över hanteringen av vår energipolitik.
Jag vet att Henrik är lite kontroversiell bland vissa här, men tycker ändå han sammanställer och belyser sakfrågan rätt bra i denna videon:

Att Vattenfall kör en ”polisavspärrning” och viftar bort våra problem med att, här finns inget att se eller oroa sig för, vi har läget under kontroll. Det känns som att de försöker släta över våra problem med att flytta fokus till klimatet och säga att här gör vi ett bra jobb. Är man verkligen intresserad av att göra skillnad för klimatet så kan man inte bara se innanför våra gränser och säga att vår produktion är klimatvänlig men sen importera smutsig el i södra Sverige när vi inte har kapacitet för några minusgrader där. Då är det ärligare att vi själva hade smällt upp ett kolkraftverk för kalla dagar.

1 gillning

Radiopsykologen säger nej, starkt nej till detta direkt farliga beteende av återförsäkran

1 gillning

Det är han absolut, men han har även varit med i ett poddavsnitt här :slight_smile:

1 gillning

Det mest upprörande med honom är ju hur han uttalar bokstaven R. :grimacing: