Varumärket Nokia får en ny uppfräschad logotyp

Från sajten:
image

Välkända varumärket Nokia tar nya grepp och lanserar en ny logotyp. Detta sker för första gången på 60 år och bytet sker i samband med MWC 2023.

För första gången på 60 år uppdaterar Nokia sin välkända logotyp. I samband med den stora mobilmässan i Barcelona, MWC 2023 så har Nokia presenterat sin nya logotyp och grafisk profil. Det handlar om en total omgörning av det som vi känner igen Nokia från och den nya looken är modernare och kanske även mer rätt i tiden. Så här säger Pekka Lundmark, CEO för Nokia:

“We are updating our strategy, and, as a key enabler, we are also refreshing our brand to reflect who we are today: a business-to-business technology innovation leader pioneering the future where networks meet cloud. In most people’s minds, we are still a successful mobile phone brand, but this is not what Nokia is about. We want to launch a new brand that is focusing very much on the networks and industrial digitalization, which is a completely different thing from the legacy mobile phones.”

Nokia ägs sedan 2016 av HMD Global som i sin tur har före detta anställda från Nokia bakom rodret. HMD Global äger numera rätten till att använda varumärket Nokia för mobiltelefoner och surfplattor.

Vad tycker ni, bra, rätt, hippt eller bara väldigt lik KIA?

Källa: Engadget

Snygg faktiskt!

Fruktansvärt!

Ingenting är sig likt längre :disappointed:

Lite nostalgi:

bild

Mannen bakom Nokias connecting people: ”Funderade i en halvtimme”

Gillar den inte. Men det kanske är på modet. Påminner om sajten The Verges nya logga:

HMD Global kommer däremot att använda den gamla loggan:

Aocia :laughing:

1 gillning

Prosit!

1 gillning

Off topic men Hedin Bil logo ser ut som en gubbe som spyr ner i en korg. :joy:

1 gillning

Haha. det har jag aldrig tänkt på innan, men nu lär det vara det enda jag ser haha

Åksjuka har fått en logga.

1 gillning

Haha när en polare sa det till mig för 10 år sen så har jag inte kunna sluta se det :laughing:

Jag tycker den är rätt snygg rent grafiskt men jag tycker det är lite obegripligt att det är så på modet att skapa svårlästa loggor.

En logo behöver inte vara läsbar. Den är ett igenkänningstecken.

1 gillning

Det är naturligtvis korrekt och dåligt formulerat av mig. Jag tycker inte att nya Nokia-loggan är speciellt lätt att komma ihåg och känna igen och det känns som det är på modet med hög komplexitet vilket ofta gör det svårare att komma ihåg och känna igen tror jag.

Personligen har jag alltid varit tilltalad av en logotyp som innehåller en ikon eller annat grafiskt element som kan stå för sig själv, utan texten (namnet på företaget). Ericssons tre korvar, Microsofts fönster, Apples äpple etc.

1 gillning

Håller helt med.

Det är lite "amatörmässigt" med upphackade textloggor.

1 gillning

älskar kias nya logga !

"Bögarna i hissen" är en annan svårglömd klassiker:

Goatsee (känsliga personer varnas) toppar säkerligen fortfarande "impossible to unsee"...

2 gillningar