Varning för bluffbolag

Se det positivt, där kanske du kan använda kuvertet du väntar på. :rofl::rofl::rofl:

Gäller att vara före sin tid :joy:

4 gillningar

Beställde 2 iPhone 13, betalade på kortet. Har man nån chans att få tillbaka pengarna?

Reklamerade direkt till CDON. Var det kreditkort kan du i andra hand reklamera dit.

Får man pengarna tillbaka? Var kontokort

Kontakta CDON och se vad de säger.

Tack för du informerade om detta tidigt

1 gillning

Jag använde Amex och var i kontakt med dem efter det att jag skickat en reklamation till mobileshop.se (via CDON). Amex bad mig vänta tills varan skulle vara levererad. Jag tror att det stod 5 arbetsdagar så jag kommer att ta kontakt igen i början av nästa vecka.

Mobileshop har givetvis inte svarat

Dessvärre har man inte samma skydd på vanliga debitkort.

Ännu ett skäl att använda kreditkort eller på dyrare grejor klarna faktura

2 gillningar

Sist jag handlade på Cdon valde jag betala efter leverans, men det kanske inte de erbjuder från alla säljare.

1 gillning

Kanske inte, till företaget så får man ofta fakturan före varor man beställt och i vissa fall till och med antedaterad :slightly_smiling_face:

Jo. Det fanns men det var inte klarna så jag gick på Amex istället. Orkade inte med att registrera mig någon ny tjänst.

Från sajten:
image

Efter att det blev uppenbart att rötägg använt CDONs marknadsplats för att lura kunder meddelar bolaget att man reserverar mellan 15 till 20 miljoner för att kompensera kunderna.

Det var för nästan en vecka sedan, de 21 november, som vi här på Teknikveckan började ana oråd. Då hade vi börjat uppmärksammat att CDON under en längre tid börjat placera sig allt högre på en rad populära teknikprylar hos prisjämförelsesajterna. Bakom låg en specifik e-handlare som använde CDON som marknadsplats för att sälja på eget bevåg. Namnet var Mobileshop.se.

Både högt och lågt

Läste vi på Trustpilot och Prisjakts omdömen över bolaget blev det snabbt uppenbart att de som handlat där hade fått leveranser av varierande kvalitét. I vissa fall var det uppenbarligen begagnade varor och då gällde det framförallt mobiltelefoner. I andra fall handlade det om kopior på Apple AirPods. Ibland så välgjorda att det först uppdagades att det var kopior när serienumret skulle garantiregistreras.

Många vittnade också om att deras produkter inte hade kommit. Men det fanns även de som faktiskt fått den varan som de ansåg sig beställt eller fått bra hjälp när något strulat. Men det var också ett par kommentarer som vi kunde ana var skrivna av personerna bakom Mobileshop.se.

Nystartat bolag

Vi kollar också upp bolaget bakom. Ett relativt nystartat aktiebolag med endast ett bokslut inlämnat och det är från 2019. Där är omsättningen 1000 kronor och årets resultatet -5000 kr. Bolagsnamnet på webbsidan stämmer inte heller överens med organisationsnumret. Bolaget är registrerat i en Stockholmskommun medans företrädaren, en man i 30-årsåldern, bor i en mindre småländsk ort.

Den 22 november kontaktar en av våra läsare till CDONs kundtjänst via epost med frågan om hen vågar handla där och får svaret:

“Själjklart Kvalitetsäkrar vi våran säljare och följer upp så att de sköter sig. Det kan bli strul ibland med leveransen men vi ser till så att våra kunder får det hjälp de behöver samt löser deras äranden. Använder man sig av Qliro så innebära det att man får fakturan så fort man har tagit emot sin order.”

Dagen efter kunde vi se hur de falska positiva omdömena på Prisjakt bara haglande in om hur fantastiskt allt var men mellan dem tilltog vittnesmålen om leveranser som aldrig dyker upp och problem att nå företagets så kallade kundtjänst.

Nu blir bedrägeriet uppenbart

Bara en dag senare, den 24 november blev det uppenbart att det här faktiskt var ett bedrägeri. Då började folk vittna om paketet de beställt innehöll ett kuvert med en ursäkt och en rabattkod. Men samtidigt betydde det att pengarna från kortet var draget alternativt att de fått ett faktura på det. I CDONS system var det ju nämligen markerat som skickat.

Några 15% på elektronik finns inte att ge på redan omöjligt låga priser och om det verkligen var äkta hade man naturligtvis skickat detta via epost. Samtidigt hade orden stått och väntat på att kunna bli skickad och inga pengar skulle dragits.

Våra kollegor på IDG-ägda M3 hade vid detta laget fått nys på historien och försökte få svar direkt från CDON. Men där saknas både direktkontakt med kundtjänst och inte heller någon presskontakt.

Däremot går CDON ut på sin Facebook-sida och skriver:

“Tack för er feedback och självklart ser vi CDON allvarligt på det inträffade när det gäller Mobileshop.se och vi håller på att utreda det. Har ni frågor eller behöver hjälp kring detta så går det alldeles utmärkt att kontakta oss CDON på [email protected] eller via vårt kontaktformulär under allmänna frågor via hemsidan här – https://cdon.se/support så kommer vi självklart hjälpa er berörda kunder vidare.”

Många svarar emellertid på det inlägget med att det är redan gjort och att de inte får några svar.

På cdon.se försvinner Mobileshop.se som näringsidkare men utan att någon som helst information lämnas. Kvar är endast en 404-sida. Lika matnyttigt som att höra “Numret har ingen abonnent”.

CDON tar omvägen

Kvar är kunderna som betalat i förskott och nu undrar om de kommer få tillbaka sina pengar. På CDONs sida för allmänna villkor går det att läsa i fetstil “Om du handlar en vara eller tjänst från en samarbetspartner via Webbplatsen är det samarbetspartnern, inte CDON, du ingår avtal med.”

CDON har än så länge inte heller meddelat något via de normala kundtjänstkanalerna. Däremot har man meddelat den så kallade marknaden. Det vill säga information till investerare att det här kommer bli dyrt. Man räknar med att behöva betala 15-20 miljoner i kompensation till de som handlat hos Mobileshop.se via CDON. I samma finanspressmeddelande säger också den tillförordnade VDn Allan Junge-Jensen:

We take our position as the leading Nordic marketplace very seriously and for this reason we will make sure our customers are fully compensated. We want our present and future customers to experience safe shopping at CDON and this event make us even more determined to safeguard the customers and making sure that merchants on CDON’s platform are scrutinized even more closely to adhere to our high-quality standards”

Hur påverkar det här CDON?

Det kommer alltså lösa sig för alla de som har köpt varor som de aldrig fick via CDONs marknadsplats. Men hur mycket det här påverkar CDON återstår att se. Den anrika e-handlaren som sadlat om till marknadsplats inspirerat av Amazons framgång har nu fått en ny stor konkurrent på den svenska marknaden i just Amazon.

Vad har man egentligen för rutiner på CDON – om några? Hur skulle ett bolag med så skral historik, och ännu skralare omsättning, kunna verka i kanaler där man kan få tag på varor för priser som inte ens de stora europeiska drakarna som ägarna bakom Elgiganten och Mediamarkt kan konkurrera mot? Och dessutom ha en organisation stor nog att hantera alla ordrar och kundtjänstgöromål runt det.

Amazons kanske största tillgång är det stora förtroendet som de skapat. Handlar man på Amazon är man safe. Där är det snarare handlarna som får akta sig så de inte råkar ut för illvilliga konsumenter. För CDONs del har årets stora shoppinghögtid bara lätt till att tusentals konsumenter känt sig lämnade i sticket och ännu fler har kunnat läsa om att CDON helt enkelt inte vet hur man hanterar kunders förtroende.

3 gillningar

Se inlägget ovan @Joel188. Det verkar som att CDON kommer stå för det hela.

Tills nästa bedragare dyker upp. CDON är rökt för mig som ett ställe att handla på.

Om man ska vara helt safe så handlar man bara där det står säljs & skickas av CDON eller från någon av de seriösa bolagen de samarbetar med. Jag själv handlar sällan av CDON, går aldrig in på deras sida rakt av men hamnar där ibland när man söker en produkt.

1 gillning

Det här har varit intressant att följa och ännu mer intressant blir det nog framöver. Segt agerat av CDON och frågan är om det inte blir nådastöten för dom.

Vill tacka dig Peter Esse som skrev om det tidigt. Jag hade bestämt mig för att slå till på en AppleTV men läste detta precis innan av en slump. Istället vart det en AppleTV direkt ifrån Apple med presentkort på 460 kr inför nästa inköp. Det tyckte jag var en bra deal.

8 gillningar