Varning för bluffbolag

Fint att det löste sig bra för dig :slight_smile:

Har nu skickat in begäran om återbetalning till CDON. Hoppas att de löser det.

Men det är faktiskt bättre att råka ut för denna typ av tydliga bedrägerier än att vara ensam. Större chans att jag får rätt.

Denna tråd var riktigt bra eftersom jag så snabbt blev medveten om vad som var på gång.

Bleck Week, CDONs bläcksvarta Black Week?

Men var inte priserna så låga så det var en uppenbar scam?

Makalöst att det hann bli sådana summor🤷🏻‍♂️

Nja, jag tyckte inte riktigt det. De var bra men inte extremt bra. I mitt fall så var det en Apple HomePod Mini för 899 SEK, vilket var 200 lägre än normala lägsta. Bra, men inte extremt bra

CDON är ju givetvis skyldig till en massa saker. Men vem är storskytten? Vilka står bakom bolaget?

Det är börsnoterat på First North.

Dagens börskurs:

Köpte en iPad direkt från Mobileshop.se. Vet inte om det då gick via CDON, men så stog det i alla fall i beställningen.

Likt andra så kom det bara en 15% rabat kod och paketet markerades som “skickat”. Nu går Mobileshop.se inte längre att nås. Kul.

Får prata med kreditkortsföretaget antar jag.

Skicka ett mejl till [email protected] och skapa ett ärende. Det fick jag veta via cdons Facebook

Jag skapade mitt ärende i morse via mejl och har ett ärende

1 gillning

CDONs VD i intervju med Billy Ekblom på M3.

Lyssna också på poddavsnittet där vi tar upp det inträffade.

Teknikveckan Podcast: Den svartaste veckan någonsin

1 gillning

Jag fick nyss besked från cdon att de

Citat Vi kan nu bekräfta att vi annullerat din order.
• Om du valde fakturabetalning så kommer fakturan att makuleras inom 24 timmar.
• Om du valde direktbetalning/kortbetalning kommer vi att återbetala dig så snart som möjligt, det brukar inte ta mer än 2-5 arbetsdagar innan du får tillbaka pengarna på ditt konto.

10 gillningar

Det är ju ändå bra att dom tar sitt ansvar när dom gjort en miss som denna. :+1:t3:

4 gillningar

Där!

Tack för den tidiga och snabba informationen i denna tråd

Nu hoppas jag att huvudmännen som satte igång detta bedrägeri kan lagföras samt att de inte hann föra undan pengarna

6 gillningar

Jaha då lär inte jag få mina 2 galaxy A72 som jag beställ för nästan 8400. Har mejat cdon nu och sagt att dom gått i god för dom så då får dom ge mig pengarna tillbaka. Jag beställde den 20 november och vad jag kunnat se så var det här redan igång så hur kunde dom låta mig beställa. Dom skulle ju ha stoppat direkt

Lider med dig
Du kan ju reklamera till kortutgivaren.

Jo, men de kommer i första hand be dig att slutföra reklamationen mot CDON. Och det gäller att du använt ett kreditkort, inte ett debitkort.

BTW: Jag ska erkänna att jag är inte helt säker - men det är väl så att din säkerhet är högre med kreditkort jämfört med debitkort?

Är klarnakortet ett bra skydd för köp?

Absolut, du kan få delbetala hela beloppet du blev blåst på :stuck_out_tongue:

1 gillning