Världsberömd musiker skapar elbilsljud

Från sajten:
image

Den världsberömda franska musikern Jean-Michel Jarre skapar ljudupplevelse för Renault.

Jean-M Jarre

Den franska duon Renault och Jarre har inlett ett treårigt samarbete inom “teknisk akustik”. Kompositörer som kampanjar med bilmärken har blivit allt vanligare och så här säger Jarre:

Bilar är fantastiska utrymmen där man kan skapa synergier mellan teknik och miljö. Renault är en snabbt föränderlig biltillverkare och jag vill verkligen bidra med mina färdigheter som ljudtekniker i denna värld av otaliga ljudupplevelser”.

Konceptbilen Scénic Vision visar vägen för Renaults framtidsvision, också angående ljudupplevelsen i deras bilar. De vill ha så få komponenter som möjligt. Samtidigt vill de skapa en maximal ljudupplevelse.

Ljudsignaturer för både det interna och externa (varningsljud vid låga hastigheter) är en del av det Jarre arbetar med. Vidare ska ljudet synkas med omgivningen vilket skapar en ny upplevelse för passagerarna. Din musiksmak, tid på dagen och omgivningen runt bilen är saker som ska påverka ljudbilden. Tanken är att det blir en symbios mellan bil och natur.

Spännande och ganska diffust – det ska bli kul att se vad utfallet av detta samarbete blir!

Via: Pressrelease

Jag har stängt av zimmermans toner i min BMW i4:a. Största fördelen med elbil är väl att det är tystare än en ICE ?

2 gillningar

jag tycker de var lite coola.. Men jag har bara provkört och inte levt med det varje dag.

1 gillning

I vissa tillfällen när man kanske kör lite hårdare så tycker jag det kan va lite coolt att ha i bakgrunden men annars vill jag bara ha de tyst och höra min musik :stuck_out_tongue: sen är det här min första elbil så det kanske gör att jag uppskattar tystnaden mer

2 gillningar

Jamen precis. Elbil och tystnad känns attraktivt. Men jag kanske håller på att bli gubbe... ? :slight_smile:

Grillar du tvångsmässigt och tittar på Youtube-kanaler hur man blandar drinkar?

Spot on! :slight_smile: