Världens dyraste glögg snart på systembolaget för en enda kund

Från sajten:
image

Världens dyraste glögg har tagits fram av Tegnér & Son tillsammans med svenska kocklandslagets coach Marie Skogström och vinexperten Lars Torstensson.

Glöggen baseras på några av världens finaste viner som vinexperten Lars Torstensson komponerat ihop för att Marie sedan ska kunna arbeta utifrån. Glöggen kommer med smak av lagerblad, saffran, kakaons, apelsin och vanilj. Priset för att ta fram flaskorna sägs enligt Sydsvenskan ha varit cirka 50 000 kronor.

Glöggen finns i fem unika handblåsta flaskor från ett konstnärskollektiv i Gustavsberg. De kommer i en ytterst fin eklåda klädd med naturläder på insidan. En kommer att säljas på Operakällaren i Stockholm för pris per centiliter. En kommer att säljas på systembolaget 7 december till en slumpmässig lyckligt lottad kund för det mer resonabla priset 399 kronor. Resterande tre kommer sparas till eftervärlden.

Via: Sydsvenskan

Källa: Mynewsdesk

 

Galleri

VärldensExklusivasteGlögg 4
1 gillning

399 kronor är ju ingenting!

1 gillning

läste häromdagen att värdens dyraste pizza kosta 1.9 miljoner … men de ingick en del mer än bara pizzan ..

edit : hitta länken ..

1 gillning

Ni har väl anmält er för 2cl smakprov så man får höra teknikveckans utlåtande?

Den svenska varianten är toppad med kantareller, Kalles kaviar och varm ananas.

2 gillningar

skulle nog hellre äta den :innocent:

1 gillning

Fem flaskor släpps enl SvD:

Inte riktigt. En flaska släpps på bolaget. En flaska säljs per centiliter på Operakällaren. Och resten skulle väl sparas? :thinking:

Pressmeddelandet från Tegnér som ligger bakom glöggen löd så här

Vem som helst av Sveriges alla glöggentusiaster har möjlighet att komma över glöggen inför den stundande julen. Med lite skicklighet och tur så kommer en lycklig julfirare att kunna klicka hem en av de fem flaskorna via Systembolaget (artikelnummer 59319-01). Datum för släpp är den 7 December 2022 och priset den unika flaskan är 399 kr. För den som hellre undviker att förlita sig på tur kommer även en andra flaska finnas tillgänglig för servering per centiliter på Operakällaren. Även här gäller det dock att vara snabb, när flaskan är slut är så även chansen att provsmaka.

Svd/Oskar Hammarkrantz som slarvigt läst det något luddiga pressmeddelandet således!

Förstår inte riktigt vad de tre flaskorna ska sparas till? :thinking:

Det är inte ovanligt att procenterna har ett arkiv för att kunna jämföra med senare produktion.

Jag lyckades en gång tala till mig att få köpa en flaska från en tillverkares arkiv (Napa Valley, USA) eftersom jag skulle ha den till min son som var född det året

Det slutade med att jag fick en flaska som är signerad av vingårdens ägare. Lagrades i 28 år tills grabben fick den när han flydde 30.

3 gillningar

Har han haft sinnesnärvaron att spara den eller dracks den upp direkt?

1 gillning

Jag tror att den är kvar.

Väldigt gott portvin (fast det är egentligen inte portvin efter som det är gjort i fel land :slight_smile:

1 gillning

Jahopp det här va ju en flopp. Försökte komma åt Systembolaget.se några minuter före 10:00 men sidan gick inte att komma åt. Efter 15min av uppdaterande av sidan så kom jag tillslut in och möttes av att glöggen var slutsåld.
Trodde man skulle kunna beställa och att det sen skulle vara ett ”lotteri” som slumpade köparen.

Funkar det verkligen så. Det är väl första till kvarn. Alltså det gäller att ha tur.
Men att det skulle vara ett lotteri efteråt för begränsade upplagor har jag aldrig hört.

Jag hade den i kundkorgen men när jag klickade vidare för kassa så var det noll i saldo...
Inte alls bitter :joy:

Det är säkert så som du säger och orimligt med ett lotteri, men trist när hela hemsidan låg nere.

1 gillning

Det gör den tyvärr i stort sett alltid vid ett exklusivare släpp.

Jag glömde bort det hela. Loggade in mig kl.9 för att vara beredd, men sedan kom det jobb i vägen.