Varför måste streamingtjänster strypa sin bitrate?

Diskuterade med min sambo häromdagen varför streamingtjänster måste strypa sin bitrate. Ingen av oss kunde riktigt komma fram till annat än spekulationer. Ponera att tusen personer på ett företag börjar jobba hemifrån, hur påverkar det egentligen nätet överlag? Är det så att företag har en enorm bandbredd? Vad finns egentligen för begränsningar för företag jämfört med privatpersoner när det kommer till belastning av nätet?

Om 1000 personer måste jobba hemifrån så måste deras trafik ta sig från hemmet till jobbet istället för internt på företagets LAN för att kunna ansluta till databaser, filer, hämta mejl osv. Det genererar en del trafik men inte så mycket. Till det ska läggas att mängden videosamtal har exploderat vilket ökar belastningen på nätet och att många är permitterade och sitter hemma och streamar tv-serie mm ökar belastningen än mer. Nu är inget av det här egentligen nåt problem i Sverige så vi har en välutbyggd internetinfrastruktur och många har fiber hem. Skillnad nere på kontinenten där infrastrukturen är sämre.
Finns ingen begränsning för hur mycket ett företag kan belasta nätet annat än ev begränsningar från deras internetleverantörer. En skillnad mellan företagsabonnemang och privatabonnemang är att företagen brukar ha högre dedikerad bandbredd. Om du tecknar ett 100Mbits abonnemang så får inte du en dedikerad 100 Mbitslina utan delar kanske en 1000 MBits med säg 30st andra medan ett företag kanske delar med 15 andra. Jag har hittat på siffrorna men det finns sätt att räkna ut hur många som kan dela på en viss kapacitet och fortfarande få ut det man betalar för. Som regel märker man inte av det då du inte utnyttjar linan fullt ut och internetleverantörer brukar lägga in en friskrivning om att du har upp till 100Mbits.
Det är en av anledningarna till att företagsabonnemang är dyrare än privata abonnemang. En annan är att företagsabonnemang har en bättre sla.

1 gillning

Detta är inte ett problem i Sverige. Alls.

Vårt nät är så bra att vi aldrig kommer att komma ens nära av att få det riktigt ansträngt. Detta agerandet från tjänsteleverantörer av streamingtjänster är inget annat än att de själva skor sig på situationen, de samlar obefogade godhetspoäng samt att de sannolikt får lägre utgifter då de inte längre behöver betala för lika mycket bandbredd. Win-Win för dem, lose-lose för kunden.

3 gillningar

Eller så tänker de större än bara Sveriges nät.

1 gillning

Eller så finns det inga problem alls om man tittar på övriga IXPer.
Bara att någon oteknisk gubbe i EU skrek lite.

1 gillning

Detta diskuterades också, och det verkar mycket logiskt i dessa tider. Som att ”stötta” sin restaurang istället för att bara äta. (Tankesmedjan) :smile:

Nog förstår jag att dom tänker större än Sverige, min undran var mest vilka tekniska aspekter som finns.

Tack för dom utförliga förklaringarna!